NINA ASKIM

Derfor bør SEMPRO lage nye hjemmesider for din bedrift


I 2018 har du ikke råd til å ha en hjemmeside som ikke fungerer optimalt. Finn ut hvordan vi som digitalbyrå kan hjelpe deg å bygge nettsider som bidrar til at du når dine forretningsmål.

Er det på tide at bedriften din får en ny nettside? Nettsiden er ofte en potensiell kundes første møte med merkevaren din. 75% av alle smarttelefoneiere gjør et søk for å dekke sine umiddelbare behov, ifølge ThinkWithGoogle. Det er på nettsiden de blir kjent med tjenestene dine, gjør research og danner seg et inntrykk som til syvende og sist besvarer spørsmålet: er dette noe for meg, eller skal jeg lete videre? Med andre ord har du ikke råd til å ha en hjemmeside som ikke fungerer optimalt. 

nettside bedrift

Hva er en god hjemmeside for din bedrift?

Det er ikke noe nytt at en nettside i 2018 må gjøre mer for en bedrift enn bare å se appellerende ut. Som selve navet i virksomheten din, er det essensielt at den oppfyller behovene til potensielle kunder, nåværende kunder og ikke minst bedriften selv. Med dagens utstrakte bruk av mobile enheter kan forbrukere få tilgang til akkurat det de ønsker, umiddelbart og uanstrengt. For markedsførere innebærer det at de er vanskeligere å nå og ikke minst tilfredsstille. 


Måten man evner å utnytte data for å forutse forbrukernes behov, definerer bedriftens lønnsomhet og evne til videre vekst. Her vil nettsiden din spille en essensiell rolle, i form av å være søkbar og en uvurderlig kilde til informasjon og data, både for forbrukerne og bedriften din. En god nettside skal fungere i alle ledd av kundereisen, og gjøre det raskt og enkelt å konvertere besøkende til betalende kunder. 


Vi som digitalbyrå har lang erfaring med å lage nettsider, og har levert hundrevis av hjemmesider for store, mellomstore og små merkevarer i en rekke ulike bransjer. Sempro har dedikerte spesialister på grafisk design/webdesign, animasjoner, innhold, SEO, utvikling og prosjektledelse. La oss se nærmere på hvilke funksjoner vi mener en god nettside bør ha, og hvordan vi kan lage en optimal nettside for din bedrift. 


prosess hjemmeside bedrift


Trenger jeg en nettside i 2018?

Visste du at hele 90 % av all informasjonsinnhentning i dag starter med et søk, mens 74 prosent av alle kjøp i Norge begynner med at noen søker på nett? Dagens forbrukere tar ekstremt raske beslutninger, og nett- og kjøpsvanene våre er i kontinuerlig endring. Derfor er det uhyre viktig at nettsiden din er brukervennlig, fungerer på alle enheter og gjør deg godt synlig i organisk søk


Som digitalbyrå begynner vi prosessen med å lage en nettside ved å kartlegge forretningsmålene dine. Da ender vi opp med et sluttresultat som: 

  • Er tilpasset budsjettet til bedriften din. 
  • Gir et godt og helhetlig inntrykk av merkevaren din. 
  • Gir en optimal brukeropplevelse på alle enheter.
  • Gjør det enkelt å følge opp leads og kundeservice. 
  • Konverterer besøkende til betalende kunder.
  • Legger til rette for optimal og datadrevet markedsføring. 
  • Rangerer godt i organisk søk. 
  • Oppfyller informasjonsbehovet til potensielle og eksisterende kunder. 


Slik jobber vi som digitalbyrå med å lage nettsider

Skal bedriften din ha ny nettside? Forretningsmålene dine legger føringer for hvordan hjemmesiden skal lages. Alt fra design og innhold til tekniske løsninger må underbygge strategiene og planene som er lagt på forhånd. Utgangspunktet vårt vil alltid være: hvilke utfordringer har bedriften din i dag? Eksempler på dette kan være: «vi får ikke salg fra nettsiden vår», «kontaktskjemaet vårt fungerer ikke» eller «vi vet ikke hvor vi skal begynne».

I en slik kartleggingsprosess tar vi for oss hvordan vi best skal generere leads, skaffe salg, inspirere og informere, samle data og drive markedsføring. Her er den typiske punkter vi går gjennom:

  • Hva er målene med nettsiden? (Generere leads og salg, bygge kunderelasjoner etc.)
  • Hvem er målgruppen din? 
  • Hva kan du hjelpe kundene dine med?
  • Hvilke ord ønsker du å rangere på i søkemotorer? 
  • Hvordan ser en typisk kundereise ut?
  • Hvordan kan du skape et behov for dine tjenester/produkter på nettsiden?
  • Hvordan kan du hjelpe besøkende med å løse sine behov på nettsiden?
  • Hvordan får du besøkende til å returnere til nettsiden?
  • Hvilket innhold på nettsiden tror du kundene dine vil dele i sosiale medier?


Deretter setter vi sammen et skreddersydd fagteam for å løse dine utfordringer. Et slikt team består gjerne av: 

  • Prosjektleder
  • Utvikler
  • Designer
  • Kommunikatør
  • SEO-spesialist 
  • Performance-medarbeider 


fast team på hjemmeside design


Ved at alle fagområder er representert fra starten, sikrer vi en solid og helhetlig leveranse. Det innebærer en mer lønnsom investering for deg som kunde, fordi vi kan jobbe sammen i alle faser av prosessen, og vet hvordan vi best kan høste fruktene av nettsiden når den er lansert. 


Det siste året har vi blant annet produsert nettsider for Skarverennet, Sulland og Element Logic.

Hvorfor skal du bruke penger på SEO? 

I Norge er Google den desidert største søkemotoren. Du har rett og slett ikke råd til å bli oversett i Google. Når var sist du ikke klikket på et av de første resultatene? Nettopp, å rangere på side to har ingen hensikt. Husk at Google alltid vil levere det beste resultatet til brukeren på toppen av resultatlisten. I tillegg vil en side som er godt søkemotoroptimalisert gi deg fordeler i form av rimeligere og mer effektiv betalt søkeordsannonsering. For å trone øverst, må du sørge for at nettsiden din er interessant for brukeren, at vedkommende finner ønsket informasjon og blir ledet videre på siden.

For at hjemmesiden til din bedrift skal rangere i organisk søk, kreves en teknisk avdeling som har kompetanse på SEO, en kommunikatør som sørger for godt innhold og en webdesigner som får alt til å se bra ut. Vår styrke er at vi kan levere på alle områder. Digitalbyrået Sempro har et team av SEO-spesialister som til sammen har over 37 års erfaring med søkemotoroptimalisering. I tillegg har vi flere dedikerte tekstforfattere med bakgrunn fra journalistikk og merkevarekommunikasjon.


hjemmesider og seo


Hvorfor bør vi stå for innholdet på nettsiden? 

Erfaringsmessig blir resultatet så og si alltid bedre når vi står for innholdsproduksjonen. Det er ikke nødvendigvis penger spart å stå for innholdet selv, dersom det ikke bidrar til at du når målene dine. Å skape godt innhold handler om å forstå hvordan merkevaren skal kommuniseres, samt å kartlegge hvilken informasjon som er av verdi for dine besøkende. Når vi jobber med tekst til nettsider, er det essensen av merkevaren som er utgangspunktet. Hva skal vi si, hvordan skal vi si det og til hvem? Ikke minst legger vi SEO-prinsippene til grunn for tekstproduksjonen.

Et annet viktig aspekt er samspillet mellom design og innhold. I arbeidet med å lande oppbygging, struktur og visuelt uttrykk på en nettside, er det en stor fordel at designer og tekstforfatter jobber sammen fra start. For å kunne levere et brukervennlig og skreddersydd design, må det grafiske ta utgangspunkt i hva som faktisk skal kommuniseres. Det visuelle skal underbygge og løfte frem kommunikasjonen, og Lorem Ipsum er dermed et dårlig utgangspunkt.


Hva med GDPR?  

Vi i Sempro har utviklet en GDPR-løsning som lar brukerne kontrollere hvilken informasjon som lagres når de besøker og benytter nettstedet til bedriften din. Den lar også brukerne justere en rekke innstillinger selv, samt informerer om hva dataen eventuelt vil bli benyttet til.  

Med en slik løsning er nettstedet ditt i tråd med reglene for The General Data Protection Regulation og norsk personvernlovgivning. Løsningen er underlagt juridisk kvalitetssikring, og vi konsulterer kvalifiserte jurister regelmessig for å sikre at gjeldende krav blir overholdt.


Vil du vite mer om hvordan vi jobber med nettsideproduksjoner, og hvordan vi kan bidra til at du når dine forretningsmål? Ta kontakt med oss her eller via chatten i høyre hjørne, slik at vi kan ta en nærmere prat. 

NINA ASKIM