Sempro Digitalbyrå

Facebook Annonser: Kongen av Segmentering!
Dette er en artikkel som er mer enn to år gammel og kan inneholde uriktig/ikke oppdatert informasjon.


Facebook er ikke lenger bare koselig, sosial markedsføring for å få likere og kommentarer. Det er ikke der du skal avsette ditt "sosiale budsjett", Facebook er i dag "Performance Marketing" på høyt nivå, og plassen hvor du bør avsette et anstedning budsjett.

Vi kan kjøre News feed annonsering, hvor man nesten 100% sikkert kan si at en visning er en reell visning, og enda bedre, direkte mot mobil som er knyttet til et wi-fi nettverk, som igjen sørger for en bedre opplevelse for kunde på landingsside. Vi kan kjøre retargeting, søkefeltsannonsering, annonser mot e-postlister, "Dark posts" (feks postannonser uten å poste på siden), vi kan lage egne målgrupper for annonsene basert på interesser til de som allerede er kunde hos deg, for å nå bedre ut i markedet og for økt sannsynlighet for konvertering.

Facebook Annonser: Kongen av Segmentering!


Topp 3 kraftigste rekkeviddekanal i Norge

Flere og flere av våre kunder gir veldig gode tilbakemeldinger på konkrete salgstall og konvertering etter å ha kjørt Facebookkampanjer og undersøkelser viser at annonsører lykkes på Facebook, i langt større grad enn tidligere.

Hvor mange websider kan du komme på hvor folk besøker flere ganger om dagen via desktop, mobil og nettbrett og som i tillegg tilbyr samme segmenteringsmuligheter som på Facebook? Ikke mange. Og legger man i tillegg til en snitt-tid per dag på 115 minutter, så er det smått utrolig at flere bedrifter ikke tenker Facebook i langt større grad enn i dag. (Socialbakers.com)

I tillegg kan du treffe på personer som ønsker å få budskapet ditt organisk, hver dag, til og med flere ganger om dagen. Og folk husker til og med hvem som var annonsøren. Det er vanskeligere enn noensinne å fange forbrukerens oppmerksomhet! Men på Facebook har du en reell mulighet, til en relativt god pris. Du kan kontinuerlig ha en interaksjon med dine kontakter. Dette vil over tid bygge lojalitet og preferanser til merkevaren.


Facebook Annonser: Kongen av Segmentering!

Facebook er enhetsuavhengig via News Feed

Vi kan kjøre egne annonser kun rettet mot brukere av mobile enheter, og med tanke på at 2/3 av trafikken på Facebook nå er mobil, (2/3 av 1 milliard brukere. 1 milliard er et enormt tall å ha som base). Annonser hvor man så og si får fullskjerm. Kan man segmentering, kjenner man sin målgruppe og vet man budskapet målgruppen liker å høre, så sitter man med et fantastisk sterkt verktøy for å få ut merkevarebyggende, hendelsesskapende innlegg.


Facebook Annonser: Kongen av Segmentering!


Oppnå resultatet i hvert nivå av kjøpstrakten

Skap bevissthet, være tilstede i overveingsøyeblikket, øk sannsynligheten for konvertering og sitt igjen med lojalitet. I tillegg kan du i etterkant analysere hvem du faktisk har nådd og hvor ofte du har nådd de, samt om de gjorde noe med informasjonen du ga de. Facebook ads er ubetinget et av de sterkeste plattformene vi har tilgjengelig i dag, for annonsering som virker. Kongen av segmentering! Klarer du å komme på en målgruppe som ikke, i en eller annen form, er tilgjengelig å nå med annonser på Facebook? (nei)


Vi kan slutte med å henge oss opp i hvor mange visninger vi får eller hvor mange nye likere, og i stedet fokusere på:

  • Langtids lojalitet
  • Presisjonsmarkedsføring
  • Annonsetesting
  • Skalering
  • Måling, rapportering og analyse
  • Konvertering
  • Skape bevissthet.



Innlegget er basert på egne erfaringer, Naningans blogginnlegg og tall er hentet fra besøk hos Facebook Dublin april 2013, Socialbaker.com, TNS Gallup og Comscore.com.

HILDE ERLINGSEN