Kenneth Madsø

Facebook eller Instagram? Hvor bør man annonsere i 2019?

Mye har har skjedd med Facebook og Instagram siden de ble lansert. Vi tar en titt på annonseringsmulighetene på Facebook og Instagram for 2019.

Kenneth Madsø

I 2013 skrev vi denne artikkelen: Facebook Annonser: Kongen av segmentering. Mye har forandret seg, men mye er også fortsatt det samme når det kommer til annonsering på Facebook. I dag er Facebook fortsatt en helt fantastisk plattform å annonsere på – plattformen er større og har langt flere muligheter. Den største forskjellen er antageligvis at mulighetene for segmentering og plasseringer har blitt ekstremt mye større på annonseplattformen.

Facebook kjøpte Instagram i 2012, men det var først i 2015 man kunne annonsere på plattformen. Det er allerede fire år siden og utviklingen for en markedsfører har vært stor. Både Facebook og Instagram lar deg kjøre annonsering på plattformene sine, og er en del av Facebooks ads manager. Men hvor lønner det seg å bruke markedskronene? Og hvilken av plattformene fungerer best?

Instagram og annonsering – 6 viktige milepæler

Facebook og Instagram annonsering - hvor bør man annonsere i 2019
  • 2010: Instagram lanseres for iPhone og får etterhvert 30 millioner brukere.
  • 2011: Instagram legger til hashtags for å hjelpe brukerne å oppdage bilder, hverandre og andre brukere. For å tiltrekke seg likesinnede oppfordrer Instagram brukerne sine til å bruke hashtagger for å kategorisere bedre i stedet for å tagge generiske ord som “bilde».
  • 2012: Facebook kjøper Instagram for omtrent 1 milliard dollar i kontanter og aksjer.
  • 2012: Instagram lanseres for Android-telefoner og lastes ned mer enn 1 million ganger i løpet av det første døgnet.
  • 2015: Instagram lanserer Annonser globalt på plattformen.
  • 2016: Instagram lanserer Stories som et motsvar til den stadig mer populære konkurrenten, Snapchat.

Flere ting som IGTV og Live videos har skjedd, i tillegg til stort sett det samme utvalget i annonseplasseringer som på Facebook. I dag har Instagram over 600 millioner månedlige aktive brukere. Over 50% av den norske befolkningen har en Instagram-profil. Mulighetene for å annonsere på plattformen for bedrifter har aldri vært bedre enn de er i dag.

Facebook og annonsering – 6 viktige milepæler

Facebook og Instagram annonsering - hvor bør man annonsere i 2019
  • 2006: Facebook åpnes for alle og lanserer News Feed.
  • 2008: Bedrifter kan opprette en Facebookside gratis.
  • 2009: Facebook lanserer Like-knappen og lanserer muligheten for å segmentere. Sideadministratorer kan sette opp og kjøre sine egne annonser for første gang.
  • 2011: Facebook lanserer «Sponsede innlegg».
  • 2012: Mobilannonsering lanseres på Facebook. Nesten samtidig lanseres Facebook Graph Search, som blant annet gjør det enda enklere for annonsører å segmentere.
  • 2012: Facebook IPO. Facebook går på børs og setter rekorder. Med bakgrunn i dette har det skjedd mange forandringer på Facebook på godt og vondt. Endringer i fokus på inntjening, bruk av data og nye produkter og funksjoner på løpende bånd.

Reklamefilm økte uhjulpen merkevarekjennskap med 66% i 2018

Kundeservice og reklamefilm for Gudbrandsdal Energi 2018 Sempro
Finn ut hvordan vi la opp den digitale strategien for filmproduksjonen, for Gudbrandsdal Energi . 

Fra 2012 er det så tettpakket med nyheter, oppdateringer, endringer og kontroverser at det er bedre å ta en gjennomgang av hele tidslinjen til Facebook på Wikipedia. Det er allikevel verdt å nevne Facebook Business Manager som hjelper annonsører med å integrere Facebook-markedsføringstiltak på tvers av sin virksomhet og med eksterne partnere. Du kan bruke denne plattformen gratis til å kjøre og overvåke annonsene dine, administrere ressurser som sider og annonsekontoer, og legge til et byrå eller markedsføringspartnere for å hjelpe deg med å administrere virksomheten din.

Hvorfor bruke Instagram
Instagram i Norge Q4 2018. Kilde: Ipsos SoMe-tracker Q4 2018

Hvorfor annonsere på Instagram?

Hvorfor og hvordan du bør annonsere på Instagram avhenger av hvilken type bedrift du er, hvilken bransje du er i og hva slags ressurser du har tilgjengelig. Hvilket format du skal bruke er også svært avhengig av overnevnte faktorer. Først og fremst har Instagram mangedaglige og månedlige brukere. Den siste algoritme-trenden (algoritmer er et sett med datastyrte regler som blant annet bestemmer hvordan og hvor innholdet vises) vi har sett er som følger: 1 innlegg fra en du følger, 1 sponset innlegg, 3-4 innlegg av venner, 1 sponset innlegg. Dette forandrer seg hele tiden, men annonsene dine vil allikevel ha ha muligheten til å bli vist til ganske mange relativt raskt. Prisen på Instagram-annonsering har faktisk gått noe ned (per tusen visning) etter introduksjonen av Instagram Stories.

  • Instagram-annonser er fullt ut integrert med Facebook-annonser. Det vil si at du får alle Facebooks overlegne kampanjefordeler med tanke på muligheter for segmentering og oppsett, kombinert med Instagrams høye engasjement.
  • Instagram har det mest engasjerte publikummet av «alle» sosiale nettsteder. Ikke bare blir annonsene dine sett, de blir også husket. Instagram-undersøkelser viser at «ad recall» (ad recall i Facebook-verden er et estimat som sier noe om hvor mange som ville husket annonsen din, dersom spurt innen 2 dager, basert på en mengde større undersøkelser fra kampanjer for større brands globalt) fra Instagram-sponsede annonser er 2,8 ganger høyere i gjennomsnitt enn ad recall fra andre sosiale flater.
  • Brukerne av Instagram er engasjerte og de bruker penger. For mange av Sempros kunder øker vi ikke bare engasjementet via Instagram, men vi får også svært ofte direkte-kjøp fra plattformen. Med det rette tilbudet og ved god segmentering og tracking er Instagram en ypperlig plattform for konvertering. Les egen artikkel om Instagram Shopping her.
Hvorfor annonsere på Facebook?
Facebook i Norge Q4 2018. Kilde: Ipsos SoMe-tracker Q4 2018

Hvorfor annonsere på Facebook?

Facebook er og vil mest sannsynlig forbli den største sosiale medier annonseplattformen. Det er per Q4 2018 3,36 millioner norske profiler på Facebook. Det er 81% av Norges befolkning og 82% av disse bruker Facebook daglig. De aller fleste bruker også Facebook flere ganger om dagen. Her finner du altså de aller fleste du ønsker å nå, hver dag.

Mange muligheter på Facebook

Det er ekstremt mange formater og muligheter på Facebook. Karusell-annonser, lead-annonser, link-annonser og videoannonser er noen av mulighetene du har. I tillegg har du muligheten til å hypersegmentere (altså spisse deg helt inn på de få personene du ønsker å nå) eller kjøre bred markedsføring og treffe store deler av den norske befolkning. Nesten uansett hva ditt forretningsmål er, så kan Facebook bistå deg på veien.

Man må bruke annonseringskroner på Facebook i 2019

I begynnelsen var Facebook for mange sett på som en gratiskanal for bedrifter, og mange satset på å få likere av siden slik at de kunne pøse ut budskap til de. Dette kan man til en viss grad fremdeles, men man når normalt ikke ut til alle følgerne sine når man poster, og må nå i de fleste tilfeller bruke annonseringskroner på plattformen.

I tillegg gir annonseringskroner deg muligheten til å nå akkurat de du vil. Du kan kjøre et fullautomatisert «on-going» annonseringsløp med dynamiske annonser og remarketing via en product katalog eller du kan bruke annonsene til ren leadsgenerering. Du kan også bruke rekkevidde og frekvens å få folk til å engasjere seg og bruke tid med ditt brand. Annonsering på Facebook fortsatt ganske rimelig (avhengig av hvem som kjører annonsering din selvsagt). Det er ikke uvanlig at CPM ligger på alt fra 14–150 kroner avhengig av målgruppe, format og formål.

Man kan bruke Facebook til å oppnå synlighet og drive trafikk til nettsiden. Kunden kan konvertere dirkete på plattformen, eller du kan bruke piksler på nettsiden og CRM-data til å generere nyhetsbrev eller andre automatiserte annonseringsløsninger for å oppnå inntekt og fortjeneste. Facebook (og da også Instagram) trenger absolutt ikke stå som en egen del av et eventuelt remarketingløp, men er en viktig del av miksen og kundereisen.

Det viktigste er at man har et godt grunnlag og gode KPI’er for å vite hva slags budsjett man bør ha og hva som gir verdi på plattformen. Antall følgere på siden har lite å si for hvilke resultater man kan oppnå for de aller fleste bedrifter i 2019.

Facebook eller Instagram?

Det er liten tvil om at du iallfall bør bruke minst en av plattformene for din bedrift. Det fine i 2019 er at man ikke lenger nødvendigvis trenger å velge. Man kan (og bør kanskje) kjøre annonseringen sin på begge plattformer.

Utnytt plattformene og samspillet mellom Facebook og Instagram

Man kan i dag kjøre annonseringen sin på Facebook og Instagram fra en og samme kampanje, selv om man ikke har en Instagram-profil. Du har også muligheten til å kjøre samme kampanje mot Audience Network og Messenger. Så er spørsmålet om man bør kjøre samme annonse på alle plattformer samtidig. Vi er av den oppfatning at man ofte kan gjøre det, men det krever at man har kontroll på formatene man bruker, samt hvordan man bruker tekst og bilde/video.

Ditt daglige budsjett er for lite

Problemet i dag er at mange bedrifter i Norge, ikke ser gode nok resultater fordi de ikke bruker nok tid og kroner på plattformen. Mange booster en post med 150 kroner og satser på at det holder. Man trenger tid, sporing, innsikt og analyse for å finne riktig budsjett. Du må vite hva handlingen en person utfører er verdt for din bedrift, for å kunne vite hva du bør «kaste av kroner» på annonseringen. 150 kroner holder ikke alltid til å nå så mange mennesker du trenger å nå for at Facebooks algoritmer kan få jobbet frem det beste publikummet for deg.

Du når kanskje vdeler av målgruppen din, men ikke den rette personen som bare sitter og venter på å kjøpe en bil, et hus, eller en eske med pastiller. Dette kan et digitalbyrå hjelpe deg med å regne på og finne ut av. Satt på spissen: Om 150 kroner dagen gir deg to salg med en verdi på til sammen 2.500 kroner, så kan 1.500 kroner dagen gi deg 30–40 salg på 60–70.000,-. Regnestykket peker dermed mot det siste alternativet. Ofte ser vi at man bør bruke flere formater og plasseringer når man kjører en kampanje for å få mest mulig ut av hver eneste annonsekrone.

Hvordan velge et byrå til å hjelpe deg med annonsering på Facebook og Instagram

Med så mange byråer der ute, kan det være vanskelig å velge den perfekte samarbeidspartneren for din bedrift, og annonsering på Facebook og Instagram. Men det trenger ikke å være vanskelig! Følg våre tre tips for å gjøre søket enklere:

#1: Sørg for at de tilbyr de tjenestene du ser etter.

Facebook eller instagram hvor bør man annonsere i 2019

Dersom du er en liten bedrift som virkelig ønsker å bruke sosiale medier for å nå forretningsmålene dine, er det viktig å finne et byrå som tilbyr de tjenestene du leter etter. Det er sjelden at et verktøy alene eller et byrå som kun kan Facebook er den riktige veien å gå. Kanskje skal du gjøre mye selv, og kun få hjelp til å optimalisere nettsiden? Hvis du for eksempel vil at noen skal drifte dine sosiale kampanjer for deg, må du sørge for at byråene du vurderer, tilbyr den tjenesten. Samtidig kan det være svært viktig at byrået tenker helhetlig og tilbyr et bredt spekter av tjenester digitalt.

Ofte er det ikke den ene posten som gjør utslaget, men innsikt, analyse og optimalisering. Finn en partner du kan jobbe med over tid. Om du må ha en ny landingsside til kampanjen din, kan byrået du velger hjelpe deg raskt? Har byrået peiling på CRO? Har byrået erfaring med plattformene du bruker? Kan byrået hjelpe deg med community management og svare for deg når du er på ferie?

#2: Sørg for at du får forståelige priser.

Facebook eller Instagram - hvor bør man annonsere i 2019

De beste byråene er åpne om prisene overfor kundene sine. Du skal kunne få vite hva som brukes til annonsering (spend), hvor mye som går til byrået og hva som eventuelt er tredjepartskostnader til verktøyer. Ikke minst bør du få vite hvorfor de velger å bruke den spenden de gjør? Det er ikke alltid et fasitsvar digitalt, men det meste er målbart. På grunn av dette bør byrået gjøre sine valg med bakgrunn i analyse. Over tid tjener du som kunde på dette.

#3: Undersøk markedet.

Facebook og Instagram annonsering - hvor bør man annonsere i 2019

Du bør ikke umiddelbart «gifte deg med» det det første sosiale medier-byrået du ser på. Å undersøke mange alternativer gir deg ikke bare muligheten til å velge, men det gir deg mulighet til å få en følelse av et realistisk budsjett, lære om tjenester som du kanskje ikke har vært klar over og bli kjent med mange forskjellige byråer. Be om en presentasjon «face to face». Du bør bli kjent med selskapet før du signerer på den stiplede linjen. Spør byrået om resultater de har drevet for kundene sine, økonomisk stabilitet, og ikke minst; finn et byrå som du har god kjemi med og som gir deg god oppfølging.

Sempro hjelper deg med Facebook og Instagram annonsering!

Sempro er et prisvinnende digitalbyrå med lang erfaring på søk og sosiale medier. Vi hjelper kundene våre å nå sine forretningsmål og vi har i tillegg en egen utvilklingsavdeling. Les gjerne mer om oss og ta svært gjerne kontakt med en av våre rådgivere.