STINE MARIE SPARINGEN

Facebook-konkurranser og konkurranseregler - dette må du vite når du skal kjøre konkurranser på Facebook


Kjører du konkurranser på Facebook-siden din? Facebook har egne konkurranseregler som gjelder for alle Facebook-konkurranser. Her får du en oversikt over hva som er lov og hva som ikke er lov når det gjelder Facebook-konkurranser. 

nettside bedrift

Dette er ikke lov:

• Å be noen om å dele et innlegg, et bilde eller en side.

For eksempel: ”Del på tidslinjen din for å delta i konkurransen” eller ”Del på tidslinjen til en venn for å delta”.

•  Å be noen om å tagge seg selv eller noen andre i noe de ikke er avbildet i.

For eksempel: ”Tag vennene dine i dette bildet/innlegget for å delta”.

•  Å be noen om å laste opp et bilde på profilen sin, skifte coverfoto eller noe annet som gjør endringer i den enkeltes tidslinje.

For eksempel: ”Legg ut dette bildet for å delta”.


prosess hjemmeside bedrift


Dette er lov:

•  Å be noen om å like siden din.

For eksempel: ”Lik siden vår for å delta” eller “Vi trekker en vinner når vi har nådd X likere”.

•  Å be noen om å kommentere et innlegg eller et bilde på siden din.

For eksempel: ”Skriv ’JA’ for å delta i konkurransen”.

•  Å be noen om å like et innlegg eller bilde på siden din.

For eksempel: ”Lik dette bildet for å bli med i konkurransen”.

•  Å be om å publisere noe på siden din.

For eksempel: ”Skriv svaret på vår Facebook-side”.

•  Sende en direktemelding til siden din.

For eksempel: ”Send oss en melding med svaret”.


Du kan altså be om en ”like” på en page eller et innlegg, men ikke kreve at noen må dele for å delta. I Facebooks retningslinjer for konkurranser heter det at ”Personlige tidslinjer og venneforbindelser ikke skal brukes til å administrere kampanjer”. Årsaken er rett og slett at ukontrollert deling av konkurranser kan føre til spam og mye irrelevant innhold som gjør brukeropplevelsen dårligere. 

“Alle andre gjør det. Hvorfor kan ikke jeg?” 

For det første er en Facebook-newsfeed full av delte konkurranser noe de færreste ønsker seg. Målet bør heller være å vise relevant innhold til relevante målgrupper. For det andre kan poster om konkurranser bli slettet hvis de bryter med retningslinjene. I verste fall kan Facebook-siden din bli stengt. Vi ser sjeldent at akkurat det skjer, men i ytterste konsekvens risikerer du altså å bli utestengt fra det sosiale mediet. Hvis man står mellom å enten fortsette på grensen helt til Facebook oppdager det, eller kjøre safe og unngå å bli rapportert som spam - så anbefaler vi selvfølgelig sistnevnte!


hjemmesider og seo


Facebook reduserer rekkevidden for “Lik og del gjerne” 

Mange bruker et velkjent smutthull, ved å formulere seg med “Lik og del gjerne”. Er dette lov? Ja, per definisjon oppfordrer man til å dele, uten at det er et krav for verken å delta eller å vinne. Allikevel bør du vite at det trolig ikke er å anbefale. Facebooks algoritmer straffer nemlig poster som inneholder fraser som “Lik og del”, ved å redusere synligheten og rekkevidden til disse innleggene.

En kjapp oppsummering:
 

Ikke lov:
hjemmesider og seo


Lov, men ikke så lurt:
hjemmesider og seo


Den lureste måten å gjøre det på:

hjemmesider og seo

STINE MARIE SPARINGEN