Facebook Shops og Instagram Shop – nettbutikk på 1-2-3

Kenneth Madsø

Kenneth Madsø

CMO / Partner

Sist oppdatert 27.05.2020
 •  ca. 3 minutter lesetid

Facebook Shops og Instagram Shop – nettbutikk på 1-2-3

Mange skulle nok ønske de hadde hatt en nettbutikk i disse tider, men har ikke hatt råd, eller sett behovet tidligere. Nå har løsningen kommet for deg som enkelt vil få produktene dine ut på nett, eller opprette en butikk på nett i tillegg til den fysiske butikken din.

Facebook Shops og Instagram Shop

Facebook og Instagram gjør det superenkelt for bedrifter å opprette en nettbutikk med Facebook Shops og Instagram Shop. Om det ikke var enkelt nok fra før via Shopify og andre aktører.

Løsningen:

Facebook Shops og Instagram shop, som i disse dager rulles ut av det sosiale nettverket.

Produktet ser ut til å være designet for mindre butikker. Som Facebook selv så “selgende og amerikansk” sier det:

Vi ønsker å gi folk et sted å oppleve gleden ved å handle kontra orket ved å kjøpe. Og vi ønsker å hjelpe små bedrifter med å tilpasse seg, og gjøre det lettere for folk å oppdage og handle ting de elsker.

Instagram shop og Facebook shops rulles nå ut

Et digitalt lyspunkt for småbedriftene

Mange mindre butikker sliter pga Corona, og flere har måttet stenge dørene, noen også for godt. Konkurransen på nett er tøff og de etablerte aktørene stikker av med mye av gevinsten og synligheten på nett.

Det finnes allikevel lyspunkt ,og det er ikke spesielt vanskelig å få produktet sitt på nett lenger. Det vanskelige er ofte å bestemme seg for å gjøre noe som virker skummelt.

Kanskje blir den terskelen lavere nå? Trenger du hjelp så vil byråer som Sempro kunne hjelpe deg.

Facebook Shops gir mindre bedrifter store fordeler

Fordelen med Facebook er at det er en plattform hvor du allerede kan skape oppmerksomhet og interesse gjennom Facebook annonser. Du kan sørge for god kundeservice og besvare spørsmål via løsninger som Messenger eller Instagram direkte, og om litt kan du også selge direkte i plattformen.

Selv om funksjonene ikke blir tilgjengelige for alle nå, men gradvis rulles ut, vil det trolig være en fordel å begynne å planlegge allerede i dag. Facebook Catalog kan være et fornuftig sted å starte.

Facebook Catalog

En Facebookkatalog er en beholder som inneholder informasjon om alle varene du vil annonsere eller selge på tvers av Facebook-familien av apper. Du kan koble katalogen din til ulike kanaler for å vise folk varene dine, inkludert Instagram Shopping – som vi har skrevet om tidligere, dynamiske annonser, collection-annonser med mer.

At kataloger blir en viktig del av Facebook og Instagram Shops er helt sikkert. Dette har vi i Sempro god erfaring med for mange av våre kunder med eksisterende nettbutikker. Katalogene gir oss også muligheten til å annonsere på Facebook og Instagram langt mer dynamisk og mye smidigere, enn å produsere alt manuelt. Ta kontakt med oss om du trenger hjelp med dette.

Med innovasjonen som skjer på Facebook om dagen, som gavekort og lojalitetsprogrammer, så blir det spennende å følge dette videre. For flere vil dette kanskje være forskjellen som holder butikken flytende, istedenfor å gå under.

Vi kommer tilbake med mer når vi har fått testet funksjoner eller med et case på et senere tidspunkt.