Kenneth Madsø

Hvor mye burde jeg betale for SEO i 2020?

Du vet hva SEO er, men hvorfor skal bedriften investere i søkemotoroptimalisering? Og hva koster det SEO? Og er det verdt investeringen? La oss ta et rolig dykk ned i verdenen av SEO-priser og tjenester!

Kenneth Madsø

Du vet hva SEO er, men hvorfor skal bedriften investere i søkemotoroptimalisering? Og hva koster det SEO? Og er det verdt investeringen?
La oss ta et rolig dykk ned i verdenen av SEO-priser og tjenester!

Hvis du vil øke trafikken på nettsiden din, og ikke minst nå de kundene som søker etter dine produkter eller tjenester og øke konverteringene, kan søkemotoroptimalisering (SEO) hjelpe. Det er faktisk en aldri så liten “understatement”. Organisk trafikk står i snitt for rundt 50% av all trafikk globalt til alle sider. Til bedriftssider, så er tallet over 20 prosentpoeng høyere. 

Organisk søk ​​er ofte den viktigste kilden til trafikk på nettstedet

 

75% av all trafikk fra søk går til side 1 – resultater. Det å rangere på side 1 på Google (og Bing), er ekstremt viktig for trafikk til nettsiden din.

Side 1 av Googles søkeresultater (SERP) har 71 % CTR (klikkfrekvens). Side 2 og 3 har til sammen 6% CTR.

For mange er nok virkeligheten en helt annen, og også konkurransesituasjonen, slik at man ikke kommer unna betalt trafikk. Men uansett skal både betalt og organisk, kunne svare til målene dine. Og jobber man godt med SEO, over tid, så vil investeringen du trenger å gjøre med betalt annonsering, mest trolig reduseres. Derfor bør du legge vekt på å finne en god samarbeidspartner, uten skjulte kostnader, hvor viktigste KPI er dine forretningsmål.

Det er allikevel liten tvil om at de som kommer til din side organisk (gjennom søk og direkte fra en ubetalt plassering), potensielt er svært verdifulle. Antageligvis er disse potensielle kundene de mest verdifulle. (Avhengig av innholdet på siden din og landingssiden). 

Les mer om: SEM og SEO

Hvordan velger du en SEO-partner eller et byrå?

 

Når det gjelder å velge en markedsføringspartner og implementering av søkemotoroptimaliserings-strategier, vil du sannsynligvis vite hvor mye det koster og hvilke selskap/konsulenter du bør samarbeide med?

Her er en aldri så liten oversikt på hva som er nyttig når du vurderer SEO-tjenester i 2020, slik at du vet hva du kan forvente å betale for å jobbe med et digitalbyrå (som f.eks. Sempro), eller andre byråer og konsulenter.

PS! Hvis du vil lære mer, bare fortsett å lese, eller ring oss på 69877177 for å snakke med en rådgiver om tilpassede SEO-priser.

Dette påvirker SEO-prisen

Mange faktorer spiller inn når det kommer til prising av SEO.

Beløpet du betaler for SEO-tjenester vil avhenge av størrelsen på virksomheten din og omfanget av tjenester du trenger. Er du en internasjonal aktør? Nasjonal aktør? Lokal aktør? E-handel?

Erfaring og SEO-kompetanse

Mens kostnadene varierer fra byrå til byrå, er det viktig å huske at du ofte får det du betaler for når det gjelder tjenester og organisk trafikk. Når du velger et SEO-byrå, må du ikke gå på akkord med kvaliteten for «billige» SEO-tjenester.

Som mange andre profesjonelle tjenestebransjer vil løpende konsultasjoner med et stort, ledende SEO-byrå være dyrere enn med et uerfarent byrå, men det kan også være mer effektivt.

Valg av strategi

Ulike byråer vil ha ulik tilnærming, og det er helt greit, Men enkelte ting bør du være oppmerksom på. Det  store spekteret av ulike typer SEO-strategier man kan gjøre, ambisjonsnivåer hos deg som kunde, potensiale og konkurranse osv. Dette kan gjøre det vanskelig for et byrå å estimere kostnader uten å vite mer om bedriften din og din tilstedeværelse digitalt.

Jevnlig optimalisering og analyse

Hos Sempro koster de fleste SEO-prosjekter mellom 8 000 pr/mnd og 50 000 pr/mnd, alt avhenger av nivået på tjenesten vi leverer.
Vi leverer stort sett det vi kaller «alltid på-always on»-løsninger, som sørger for at vi jevnlig optimaliserer siden din og sørger for å være oppdatert.
En liten bedrift med et 15-siders nettside vil typisk være i den nedre enden av prisspekteret, mens en netthandel med 50 000+ produkter bør sette til side et noe større budsjett. Men vi kan også gjøre mindre jobber på store nettsider. Det kan bl.a. være konkurransesituasjonen, søkvolum og nettsidepotensial som bestemmer dette.

Vi sikrer hele tiden, i samråd med kunde, at vi er på rett vei. Gir SEO-jobben vi gjør avkastning? Kan jobben regnes hjem?
Får vi bare trafikk eller får vi økt konvertering i et eller flere ledd? Samspillet mellom søk og en godt optimalisert salgsmaskin av en nettside er viktig. Dette er det viktig å følge med på. Gode resultater av SEO uten et fornuftig KPI eller et mål, er i beste fall flaks.

Begynn med en analyse!

Det første som bør gjøres er en SEO- analyse.
Dette er en nyttig og nødvendig kartlegging for å finne ut hvor dere er, hvor dere skal, samt hvordan konkurransesituasjonen for  markedet og søkeordene er.

En SEO-analyse gjort av Sempro vil normalt kreve en investering på kr 25 000. Vi har også levert analyser som koster langt mer, dersom det er en stor aktør, med en stor nettside, som har omfattende KPIer og hard konkurranse.

I Sempro ønsker vi å jobbe langsiktig med våre kunder. Derfor har vi priset SEO-analysen relativt lavt, da det også vil lette vår jobb i fremtiden. Det viktigste er at vi avtaler en fastpris for selve analysen du vil sitte igjen med.

Til slutt bør målene dine bestemme nøyaktig hvor mye du skal bruke på SEO-tjenester. Jo større nettstedet ditt er, desto mer omfattende blir SEO-prosjektet. Dette betyr at du bør forvente å betale mer for SEO-tjenester, om siden er stor og du skal rangere nasjonalt kontra lokalt.

SEO er en løpende strategi

I stedet for å investere i engangs SEO-strategier/kampanjer, bør du tenke på en månedlig SEO-plan som vil holde nettstedet ditt oppdatert og la det hele tiden rangere øverst i søkeresultatene. Når det er sagt, så kan vi bistå med enkeltsaker, men vi jobber fortrinnsvis med langsiktige kunder. Dette gagner kunde og det gagner oss. Vi blir kjent med hverandre og vi kan gjøre tiltak over tid.

Det er heller ikke slik at hver måned må være like, man kan enkelte måneder legge ut mer innhold, og i andre måneder jobber mer med optimaliseringen av innholdet.

Hva inneholder en SEO-analyse hos Sempro (i korte trekk):

 

Innholdsanalyse

Hvordan fungerer innholdet på nettstedet med tanke på rangering i Google?
Sjekk av status i dag!
Brutt ned igjen, så inneholder denne delen av analysen:

Hensikt

• Avdekke ytelse på innhold som er publisert
• Finne muligheter å optimere publisert innhold
• Skape konkrete SEO tiltak for bedre plassering

Mål

• Forbedre ytelse på publisert innhold etter tiltak
• Skape SEO tiltak på publisert innhold
• Økt trafikk og forbedret konvertering (salg, leads etc.)
• Skape innsikt hos kunde så de kan kjøpe mere tjenester

Metode

• Hente søkeord fra publisert innhold og sjekke ytelse i Google
• Sjekke nettsiders ytelse koplet til søkeord
• Avdekke tekniske feil, finne ting og optimere på nettsider
• Skape konkrete tiltak på publiserte nettsider som forbedrer ytelse

 

Søkeordsanalyse

Hva kan/bør/skal vi skape synlighet for?
Fremtid!
Brutt ned igjen, så inneholder denne delen av analysen:

Hensikt

• Søkevolumer på ulike søkeord (relevante)
• Konkurranse på ulike søkeord
• Skape konkrete SEO tiltak for bedre synlighet på prioriterte søkeord

Mål

• Skape synlighet på prioriterte søkeord med nytt innhold
• Skape tiltak med nytt innhold (og forbedring av publisert innhold)
• Økt trafikk og forbedret konvertering (salg, leads etc.)
• Skape innsikt hos kunde så de kan kjøpe mere tjenester

Metode

• Finne nye søkeord, kartlegge søkevolumer kring søkeord og sjekke konkurranse
• Skape forslag på nye sider (tema, fokus og oppsett) og forbedring av publisert
• Skape konkrete tiltak for nye nettsider og forbedring av publiserte nettsider

Teknisk analyse

Hvordan fungerer nettsted ut ifra et teknisk søk perspektiv?
Status!

Hensikt

• Finne feil i oppsett av sider og på sider som ikke Google finner
• Finne feil i lenker, sider som er bort tagne, dupliserte titler, overskrifter, innhold
• Skape konkrete tiltak for å fikse feil

Mål

• Forbedre teknisk ytelse på publisert innhold (etter tiltak)
• Forbedre synlighet gjennom bra teknisk oppsett
• Økt trafikk og forbedret konvertering (salg, leads etc.)
• Skape innsikt hos kunde så de kan kjøpe mere tjenester

Metode

• Sjekke nettsider med en skanning av alle URL:er (crawl)
• Sjekke titler, overskrifter (h1-h3), descriptions etter duplikat og lengde
• Sjekke tekniske feil (døde lenker, 404:er og andre tekniske feilmeldinger)
• Skape konkrete tiltak på hvordan fikse di tekniske feilen

Etter du har fått presentert analysen og et forslag til en vei videre; så er det opp til deg om du vil jobbe videre med oss, eller jobbe med noen andre. Dette er uansett en rapport som er din. Den sier noe om hvor du er og hvor du bør gå, for å vokse.
Utifra denne vil vi enes om mål og budsjett videre. Dette gir oss et grunnlag for å finne riktig vei for deg og bedriften din.

Hvordan fastsetter man en SEO-pris i 2020?

Dessverre finnes det ingen bransjestandard for gjennomsnittlige SEO-priser.
Dette betyr at ethvert firma kan hevde at de gjør SEO og belaste de prisene de ønsker. Byrden blir til slutt overlatt til forbrukeren å bestemme hva som er en rimelig SEO-pris, spesielt hvis det løpende belastes for månedlige SEO-optimalisering.
Dette faktum bare fremhever viktigheten av å forstå hva du vil få for dine markedsførings kroner. Dette vil et byrå som kan SEO, tydeliggjøre for deg gjennom en analyse og et et løsningsforslag.

På den måten kan du konkludere om det er verdt investeringen basert på avkastningen som forventes. Du må vite ca. hva en konvertering er verdt. Avgjørelsen din bør være basert på den samlede langsiktige verdien av SEO-tjenestene som er inkludert (kort sagt hva den organiske trafikken gjør for din bedrift).
Det enorme mangfoldet av muligheter som SEO gir, gjør det viktigere å vite hvordan du priser SEO.

Hvilke SEO-prismodeller finnes i markedet?

(Dette er ikke nødvendigvis våre priser, men generelt hva vi møter på i markedet. Våre priser vil ligge innenfor dette spekteret.)

Avhengig av SEO-tjenestene du velger, omfanget av prosjektet og byrået du jobber med, kan du forvente å betale alt fra 4 000 – 300 000 for SEO-tjenester. Når det gjelder SEO-prising, følger de fleste byråer en av disse modellene:

Månedlig retainer (priser fra 4 -50 000 pr mnd)
Med månedlig retainer avhenger beløpet av størrelsen på virksomheten og omfanget av tjenester levert av byrået. I den nedre enden av dette spekteret er små SEO-byråer som tilbyr et begrenset spekter av tjenester. I det øvre området er det bedrifter med større behov som jobber med fullservice SEO-byråer. De fleste virksomheter betaler mellom 10 og 50 000 for en månedlig SEO-retainer.

Prosjektbasert (10 – 300 000)
Det finnes en mengde type prosjekter, så vil prisene her variere fra 6 000 (enkel teknisk prosjekt) – 300 000 (avansert rangeringsmål i en svært tøff bransje).

Timesbasert konsulenttjenester
Her tar byråer og konsulenter normalt fra 900 – 3 000 kroner timen.

Fastpris – Pr tjeneste levert
Virksomheter som bare tester farvannet i SEO, velger vanligvis en avtaletjeneste som inngangspunkt. Typiske avtaletjenester inkluderer ting som SEO copywriting. Kan være priset pr ord eller pr artikkel på X-antall ord, revisjon av nettstedinnhold og SEO-analyse (5 000- 100 000), analyse av backlinker (5 000- 75 000) og mye mer.

 

Være oppmerksom når du velger byrå

Hvis et SEO-byrå krever mindre enn 5 000 for SEO-tjenester, bør det kanskje lyse noen varsellamper (det samme vil selvsagt gjelde dersom prisen er skyhøy på en fast, kort jobb). Leverer byrået mye annet bra til deg, så kan det tenkes du har fått en god kunderabatt, eller det kan være et nystartet byrå, som trenger caser å vise til. (så det kan være en «vinn-vinn situasjon»), men normalt vil tiden man trenger overgå 5 000 pr mnd, for å sikre gode resultater. Og slike lave priser er ikke holdbare over tid. Du vil enten, på sikt, underprioriteres eller få en «sjokkpris» for periode to.

Bedrifter som tilbyr «billige» SEO-tjenester mangler ofte ressursene og erfaringene som er nødvendige for å hjelpe deg med å få mest mulig ut av jobben som gjøres. Vi i Sempro kan også jobbe med hybridmodeller, hvor vi gjør en del av SEO-jobben, mens noen i bedriften din gjør andre deler.
Men har du muligheten, så velg et byrå som kan bistå deg i alle ledd og hjelper deg gjennom et godt samarbeid, hvor alle har samme mål. (Å gå i pluss på jobben/optimaliseringen)  (Utvikling, innhold, Performance, SEO og strategi/analyse).

Søkemotoroptimalisering er et maraton og ikke en sprint

Det er også viktig å huske at uansett hvilken plan du velger, tar SEO tid – du vil ikke se resultater over natten, men det tar ikke nødvendigvis flere år heller, om man gjør jobben riktig og kjenner kunden og markedet.
Når det er sagt, er SEO ekstremt verdifullt, og det vil posisjonere bedriften din for langsiktig vekst. Når du jobber med selskaper som Sempro og SEO, så kan du være trygg på å få resultater.

Som nevnt tidligere, så ønsker vi å jobbe med kundene våre over tid. Det får vi ikke om vi ikke leverer som avtalt. Våre 30 største kunder har i snitt økt topplinjen sin med 76% og bunnlinjen med 34%.
Å gi en pris her og nå, for din bedrift, er ikke mulig, uten å lure deg. Men med informasjonen over så bør det gi deg et bilde av hvor din bedrifts budsjett bør være i 2020. Derfor ønsker vi å være åpne på at vi starter med en SEO-analyse (fra 25 000). Med vår SEO-analyse og benchmark-rapport vet du nøyaktig hva som skal til for å komme deg videre. Vi har ingen skjulte kostnader og vi avtaler på forhånd hva vi skal levere, for å nå dine forretningsmål.

Hva bør du gjøre når du budsjetterer for SEO?

Kostnadene for SEO varierer avhengig av omfanget av prosjektet ditt. Imidlertid er det et par ting du må vurdere når du skal undersøke kostnadene ved SEO. Hva er en rimelig SEO-tjenestesats? Hvilke aktører finnes der ute? Gjør et Googlesøk på  «SEO» eller «Søkemotoroptimalisering» og dann deg et bilde- når du sammenligner leverandører, firmaer eller byråer.

SEO-tjenestepriser er ulike overalt, så å lære hva de reflekterer og hvordan de kan påvirke virksomheten din er avgjørende for å gjøre det beste valget for bedriften din.
Prosessen bak en sterk SEO-kampanje inkluderer utallige metoder og strategier, og SEO bør kontinuerlig foredles, for å møte søkemotorenes algoritmeoppdateringer.

Du vil sikre at SEO-selskapet du samarbeider med er villig til å tilpasse seg de hyppige endringene søkemotorene gjør i algoritmen sin.
Krev at byrået er med å tar en proaktiv og fremtidsrettet tilnærming til beste SEO-praksis. Vær klar på hva målene dine på nett er, og hva som er viktig for deg. Du får ofte det du ber om der ute.

Unngå «one size fits all» løsninger

Unngå selskaper som tilbyr en pakke med “one size fits all”, og pass på selskaper med høye fastpriser på søkemotoroptimaliseringstjenester. Vi vet at din bedrift har unike behov, og det er grunnen til at Sempro tilbyr flere ulike strategier og tjenester, som skal svare til målene du har. Vi kan også skreddersy 100%, om vi ikke har et oppsett som passer dine utfordringer og mål.

Sempro har jobbet med SEO i mange år og har noen av de fremste ekspertene i markedet med på laget. Vi har også svært dyktige innholdsprodusenter, designere og teknisk kompetente rådgivere, og et enormt nettverk av freelansere. Med vår erfaring og våre SEO-spesialister, har vi en systematisk tilnærming til SEO-strategier og dermed budsjettering. Vi er eksperter når det gjelder søk, som Google Premier Partner og vi vet hvor mye ressurser som skal til for å få en vellykket kampanje. Vi vet at om du ikke går i pluss på det vi gjør, så velger du noen andre.

Vil du vite mer om hvordan Sempro kan hjelpe din bedrift?

 

Vi jobber med SEO for kunder i en rekke bransjer og har lang erfaring, og stor faglig tyngde. I tillegg har vi som et av få byråer en egen utviklingsavdeling, som jobber med utvikling nettsider og nettløsninger. Vi kan levere innhold, strategi, performance og utvikling som sikrer en helhet. Vi sikrer dermed organisk og betalt vekst.

 

Kontakt oss i dag ved å bruke knappen under, og snakk med en rådgiver om veien videre. Eller ring oss på 68877177.

 

Vi ser frem til å snakke med deg.