Facebook Business manager er et verktøy med alle Facebooks muligheter og ressurser samlet på et sted. Samarbeider du med et digitalbyrå, eller andre rundt din annonsering, så bør du følge stegene nederst i denne saken.
Du kan lese om hva Facebook Business Manager er og hvorfor bedriften din bør få dette på plass, først som sist. Litt lenger ned på siden står også en veldig enkel beskrivelse av hvordan du oppretter Business Manager.
Det er enkelt å sette opp en Facebook Business manager for din bedrift. Scroll helt ned for hvordan du gjør det, om du allerede vet hva verktøyet er.
Artikkelforslag: Hvor bør du annonsere i 2020? Facebook eller Instagram?
For å skille mellom din personlige bruk av Facebook og din bruk i form av at du har en bedrift med en Facebookside og en annonsekonto, kan du bruke et alternativt verktøy laget spesielt for selskaper og byråer, kalt Facebook Business Manager.
Business Manager er en gratis plattform hvor du kan organisere og administrere en firmakonto på Facebook. Du kan administrere en rekke forskjellige parametere, inkludert sidene, annonsekontoene dine, publikum, piksler osv. Du kan til og med legge til ansatte, byråer eller andre partnere for å hjelpe deg med å administrere kontoen din.
Kanskje det aller beste med dette verktøyet er at du ikke trenger å bli Facebook-venner med kolleger eller kunder. Du kan også administrere tilgangen til bedriftskontoen din fra ett sted. I tillegg til å enkelt kunne fjerne en ansatt, om personen slutter å jobbe for deg.
I tillegg en mengde annet.
Du får enkel tilgang til å kunne legge til Facebooksider, annonsekontoer, samarbeidspartnere og ansatte. Veldig kjekt om noen sier opp eller om du ansetter nye medarbeidere. Du styrer alt fra Business Manager
Takket være Facebook Business Manager, trenger du ikke lenger å koble din personlige profil til Facebook-sidene du har tilgang til. All din profesjonelle bruk av Facebook gjøres ved hjelp av Facebook Business Manager – og uten å bli distrahert av nyhetsstrømmen din eller alle varslene du mottar daglig.
Selv om BM kan virke komplisert, så er det svært enkelt når du først har begynt å bruke det! Det meste er relativt intuitivt. Det er også et gratis verktøy for å hjelpe deg med å strukturere hvordan du bruker Facebook til profesjonelle formål. Og som nevnt; alt annet Facebook leverer, er relativt enkelt å bruke, om man investerer noe tid med bruk av verktøyet.
Du eller ditt byrå har oversikt over mer avanserte funksjoner som konverteringer direkte i Business Manager
Har du begynt å tenke på å bruke BM, men er usikker på om det virkelig passer for deg og bedriften din?
BM brukes av både små og store selskaper. Hvis du administrerer ditt eget selskap på Facebook og bare har en annonsekonto, er det ikke tvingende nødvendig at du har en BM-konto, men også der vil det være fordeler å ha alt på et sted.
Facebook Business Manager er ment å hjelpe deg med å bli mer produktiv når du administrerer flere Facebook-annonsekontoer og sider. Det gir deg en bedre oversikt, med en gang du gjør noe annet enn å trykke på «boost»-knappen på Facebooksiden din.
Samarbeider du med byråer om annonseringen din? Da vil en egen business manager være til stor hjelp i hverdagen. Du kan legge til byrået som en Partner i systemet, og når dere ikke er «venner» lenger, eller du bytter byrå, så kan du enkelt fjerne tilgangen til byrået.
Men grunnen til at du kom hit var for å finne ut hvordan du setter opp en Facebook Business Manager for din bedrift eller organisasjon.
For å komme i gang, må du først sørge for at du som skal sette opp verktøyet, har en personlig Facebook-konto for å bekrefte identiteten din.
Du må ha en personlig Facebookprofil for å kunne opprette en Business Manager konto. Fordelen er at dine ansatte ikke nødvendigvis må ha det. Du invitere ved hjelp av e-postadresse.
Slik registrerer du en konto og setter opp verktøyet:
Lær hvordan du legger til folk i Business Manager.
Videre kan du bruke «business settings» i menyen til å legge til sider, partnere, byråer osv. Du kan også i menyen få oversikt over alt du har koblet opp, samt dele publikum med andre business managere og mye mer.
Dette vil vi komme tilbake til i senere artikler. Er du eksisterende kunde av Sempro, så ta kontakt med oss, så hjelper vi deg videre. Kontakt-knapp finner du rett under innlegget.