Kenneth Madsø

Hvordan sette opp Facebook Business Manager for en bedrift

Facebook Business Manager (BM) er gratis å bruke, og noe en bedrift i 2020, bør ha på plass.

Kenneth Madsø

Facebook Business manager er et verktøy med alle Facebooks muligheter og ressurser samlet på et sted. Samarbeider du med et digitalbyrå, eller andre rundt din annonsering, så bør du følge stegene nederst i denne saken.

Du kan her lese om hva Facebook Business Manager er og hvorfor bedriften din bør ha dette på plass. Litt lenger ned på siden står også en veldig enkel beskrivelse av hvordan du oppretter Business  Manager.

skjermdump av Facebook business manager nettside

Det er enkelt å sette opp en Facebook Business manager for din bedrift. Scroll helt ned for hvordan du gjør det, om du allerede vet hva verktøyet er.

Business Manager, hva er det?

For å skille mellom din personlige bruk av Facebook og din bruk i form av at du har en bedrift med en Facebookside og en annonsekonto, kan du bruke et alternativt verktøy laget spesielt for selskaper og byråer, kalt Facebook Business Manager.

Business Manager er en gratis plattform hvor du kan organisere og administrere en firmakonto på Facebook. Du kan administrere en rekke forskjellige parametere, inkludert sidene, annonsekontoene dine, publikum, piksler osv. Du kan til og med legge til ansatte, byråer eller andre partnere for å hjelpe deg med å administrere kontoen din.
Kanskje det aller beste med dette verktøyet er at du ikke trenger å bli Facebook-venner med kolleger eller kunder. Du kan også administrere tilgangen til bedriftskontoen din fra ett sted. I tillegg til å enkelt kunne fjerne en ansatt, om personen slutter å jobbe for deg.

 

Business settings i Business manager fra Facebook

Du får enkel tilgang til å kunne legge til Facebooksider, annonsekontoer, samarbeidspartnere og ansatte. Veldig kjekt om noen sier opp eller om du ansetter nye medarbeidere. Du styrer alt fra Business Manager

 

I tillegg, takket være Facebook Business Manager, trenger du ikke lenger å koble din personlige profil til Facebook-sidene du har tilgang til. All din profesjonelle bruk av Facebook gjøres ved hjelp av Facebook Business Manager – og uten å bli distrahert av nyhetsstrømmen din eller alle varslene du mottar daglig.

Selv om BM kan virke komplisert, er dette et gratis verktøy for å hjelpe deg med å strukturere hvordan du bruker Facebook til profesjonelle formål. Og som alt annet Facebook leverer, er det relativt enkelt, om man investerer noe tid i bruk av verktøyet.

Skjermdump av custom conversions i Facebook Business manager

Du eller ditt byrå har oversikt over mer avanserte funksjoner som konverteringer direkte i Business Manager

Hvem bør ha Facebook Business Manager?

Har du begynt å tenke på å bruke BM, men er usikker på om det virkelig passer for deg og bedriften din?

BM brukes av både små og store selskaper. Hvis du administrerer ditt eget selskap på Facebook og bare har en annonsekonto, er det ikke tvingende nødvendig at du har en BM-konto.

Facebook Business Manager er ment å hjelpe deg med å bli mer produktiv når du administrerer flere Facebook-annonsekontoer og sider. Det gir deg en bedre oversikt, med en gang du gjør noe annet enn å trykke på «boost»-knappen på Facebooksiden din.

Samarbeider du med byråer om annonseringen din? Da vil en egen business manager være til stor hjelp i hverdagen.

BM er ideell for:

  • Et byrå som administrerer flere sosiale mediekontoer for flere kunder
  • Et byrå som administrerer flere annonsekontoer for flere kunder
  • En virksomhet som administrerer flere Facebook-sider med flere ansatte
  • Et selskap som samarbeider med andre virksomheter for å administrere sider eller annonsekontoer
  • Et selskap som ønsker flere annonsekontoer (for forskjellige avdelinger, for eksempel)

Men grunnen til at du kom hit var for å finne ut hvordan du setter opp en Facebook Business Manager for din bedrift eller organisasjon.

Business Manager; slik oppretter du en konto:

For å komme i gang, må du først sørge for at du som skal sette opp verktøyet, har en personlig Facebook-konto for å bekrefte identiteten din.

FB Business manager innlogging

Du må ha en personlig Facebookprofil for å kunne opprette en Business Manager konto. Fordelen er at dine ansatte ikke nødvendigvis må ha det. Du invitere ved hjelp av e-postadresse.

Slik registerer du en konto og setter opp verktøyet:

  1. Gå til business.facebook.com
  2. Klikk på Opprett konto eller Create Account.
  3. Logg inn med din private Facebook-konto
  4. Skriv inn et navn for virksomheten din, velg hoved-Facebooksiden, og skriv inn navnet og e-postadressen din.
  5. Merk: Hvis du ennå ikke har en side for virksomheten din, oppretter du en.
  6. Legg inn resten av de nødvendige feltene.

Lær hvordan du legger til folk i Business Manager.

Videre kan du bruke «business settings» i menyen til å legge til sider, partnere, byråer osv. Du kan også i menyen få oversikt over alt du har koblet opp, samt dele publikum med andre business managere og mye mer.
Dette vil vi komme tilbake til i senere artikler. Er du eksisterende kunde av Sempro, så ta kontakt med oss, så hjelper vi deg videre. Kontakt-knapp finner du rett under innlegget.