BJÖRN AUDUNN BLØNDAL

Kraften i gode illustrasjoner


Godt innhold dør uten gode visuelle hjelpemidler. Vår Illustratør Pål Roska forklarer hvorfor.

- Effektivt språk er ikke språklig, det er visuelt, sier Pål Roska, illustratør i Sempro mens han skisser på en liten tegneseriefigur. Mannen får vondt om han ser et stykke blankt papir. Da plukker han omgående opp pennen sin og skaper et lite kunstverk. Uten å falle ut av samtalen.

- Vi lever lever i større og større grad i en visuell verden. Det har aldri vært viktigere å støtte god kommunikasjon på gode illustrasjoner enn i dag, legger han til. I dagens flyktige digitale verden har du mikrosekunder å trekke oppmerksomhet, og etter det får du bare noen ytterst få sekunder på å formidle et budskap. Da kan tegninger og illustrasjoner være løsninger.

- I en verden der alle lener seg på klin like instagram-filter og overflatiske stock-fotos så blir behovet for å stikke seg ut større. Illustrasjoner, unike og skreddersydde for sitt bruk, er en fantastisk måte å skape oppmerksomhet, sier Roska.

- Styrken ved å bruke illustrasjoner er at man står ekstremt fritt, sier han. Man er ikke begrenset av dyre lokasjoner og skuespillere. Vi kan levere fort og vi kan likevel la ideen stå i sentrum for uttaket - uten andre begrensninger. Han legger til at illustrasjoner og infographics er helt utmerkede metoder for å forklare komplekse produkter eller tjenester. Ikke minst når man animerer et budskap og bruker dette sammen med video. Sempro bruker ofte animasjoner for å verdiøke og berike videofilmer som lages i markedsføringsøyemed.

- Illustrasjoner lar deg få frem merkevarens personlighet på en helt annen måte, sier Roska. Ved å utarbeide en visuell identitet kan man lett bygge ut en unik verden der merkevaren kan boltre seg. Den visuelle streken blir på den måten en forsterker av varemerken. Bare se hvordan MailChimp har bakt inn varemerken i en illustrert verden. Man kan kjenne igjen merkevaren bare ved å se et fragment av en tegning.

Roska trekker frem noen eksempler der illustrasjoner har vært bærende for kampanjer:

Funny med funns

Vi valgte å benytte en veldig enkel og uformell strek for Funns, et nytt bakeprodukt levert av United Bakers. Tanken bak dette prosjektet var å lage animasjoner som en liten quiz. Formatet ble valgt med omtanke til kanalene kampanjen var tenkt til, nemlig Facebook. Her er tegningene med på å gi produktet personlighet, og det er en interessant, og tross alt veldig enkel måte å la produktet spille en hovedrolle i filmen.

Lett og ledig om et tungt tema

Formålet med denne kampanjen er å fortelle om Mestergruppens e-handelsløsningen. Ved å bruke illustrasjoner var det lett å underbygge og skape oppmerksomhet på de mest sentrale poengene. Ved å ha et lett og ledig formspråk er det lettere å holde oppmerksomheten på et forholdsvis tørt og tungt tema.

Hvordan begynner man å jobbe med illustrasjoner?

- Før man setter i gang med form og farge begynner vi å kartlegge en merkevares visjon og verdi. Hvem er målgruppen? På hvilke flater skal illustrasjonene brukes? Hva er hensikten med prosjektet? Først når alle disse tingene er definert i klartekst kan jeg sette i gang å skisse, forteller den unge illustratøren.

- Og helt til slutt, det er helt sentralt at tonaliteten i tegningene er i synk med resten av merkevaren. Ellers faller alt på steingrunn. Det er viktig at illustrasjonene fungerer som en forsterker av merkevarens verdier og visjoner.

BJÖRN AUDUNN BLØNDAL