Instagram har vokst seg til å bli det nest største sosiale mediet i Norge, etter storebror Facebook. I Norge er vi nå 2,2 millioner som har en profil, ifølge tall fra Ipsos Some Tracker Q3 2018.
En undersøkelse Instagram selv har gjennomført, viser at 80 prosent av brukerne på Instagram følger en eller flere bedrifter. 60 prosent sier at de oppdager nye produkter gjennom Instagram.
Instagram Shopping ble lansert i april 2018 i utvalgte land, og ikke lenge etter ble det også tilgjengelig i Norge.
Det fungerer på mange måter som et butikkvindu på mobilen din. Du surfer rundt for å bli inspirert eller fordrive tiden, og vips ser du noe du liker. Med et enkelt klikk kan du gå inn i butikken, finne det produktet du ønsker, og bestille det hjem – uten å forlate Instagram.
Når noen trykker på en tagg i et innlegg fra deg, får de se:
Instagram Shoppingfunksjonen lar deg tagge opp til fem produkter i ett bilde, eller opp til 20 produkter i en karusell. Du kan også tagge produkter i stories med produktetiketter.
Merk deg at Instagram Shopping bare er tilgjengelig for organiske innlegg. Det vil si at du ikke kan tagge produkter i annonser eller fremmede innlegg.
Instagram ruller nå også ut Shopping i Utforsk-fanen. Her vises produktene dine til personer som er i modus for å handle og som er interessert i din merkevare eller produkter.
Shoppingfunksjonen på Instagram er for bedrifter som har nettbutikk som selger fysiske varer som overholder Facebooks retningslinjer. Det kan derfor ikke brukes av reisebyråer, konsulentselskap eller andre som selger tjenester.
Dette må du gjøre for å komme i gang med Instagram Shopping:
Når profilen din er klar, er det bare å sette i gang med å tagge produktene dine i bilder og stories. Med disse tipsene gjør du suksess på Instagram Shopping:
Bilde/karusell
Story/Historie