KNUT CHRISTIAN MOENG

Kongen av kontekst


Papirmagasinet var spådd den visse død, men nå begynner det trykte ord på glanset papir å klatre tilbake mot gamle høyder.

Vil du treffe målgruppen din når den er i inspirasjons-modus? Har du et budskap som lener seg mot følelser? Ønsker du å få satt ting i kontekst? Da er det få kanaler som gir bedre effekt enn print.

Trenden snur

Da lesertallene for norsk ukepresse ble presentert i september var det lystig lesning for en bransje som har slitt i motvind. I motsetning til papiravisene, som har hatt en dramatisk nedgang på over 11 %, og hvor det digitale tar mer og mer over, viste tallene for magasiner at tendensen har snudd. Og med en økning på nærmere 4 % var humøret tilbake i mange redaksjoner.

En egen funksjon

Det er ikke bare redaksjonene selv som ser at papirmagasinet har noe eget ved seg. Noe som skiller dem fra det digitale.
- Magasiner er noe vi setter oss ned for å lese og de fyller en annen funksjon enn det digitale innholdet. Det blir en annen lesesituasjon. Digital lesing er mer preget av overskriftslesing, mens magasiner leses i mer avslappende settinger, sier forhandlingsdirektør i Group M, Jarle Thalberg til Kampanje.

EGER i alle kanaler

Også kommersielle aktører har fokus på print som en av sine markedskanaler. Da ofte parallelt med sine digitale satsninger. Vitus Apotek lanserte i fjor Velvære Magasinet i samarbeid med Sempro, Steen & Strøm Oslo valgte Sempro som sin leverandør for sitt årlige julemagasin, og EGER, en av landets mest eksklusive aktører på sitt felt, har en klar filosofi rundt dette med print.

- Selv om det meste foregår på digitale flater ser jeg stor verdi av printmagasin som kanal. Det er noe eget, noe litt eksklusivt med det du kan holde i fysisk. Vi valgte å designe EGER-magasinet som et type «coffee-table-magasin», noe du har lyst til å ha liggende fremme. Våre kunder forventer intelligente og interessante artikler om temaer som treffer deres målgrupper, og da holder det ikke å kjøre ren reklame. Og en slik produksjon har en større helhet. Artiklene, bildene fra fotoshooten og produktbildene blir videre distribuert i våre digitale flater som nyhetsbrev, på nettsiden og i sosiale medier, forteller Nina Buzzi, direktør hos EGER.

Internasjonal trend

Internasjonalt har store kommersielle aktører som blant annet Airbnb valgt å lansere egne papirmagasiner som en del av sin innholdsstrategi, noe Buzzi relaterer seg til.
- Jeg kommer fra en bransje hvor magasiner har høy status. Alle i motebransjen har et eget forhold til magasiner som ELLE og Vogue. Og at vi i EGER kan tilby et godt motemagasin ser jeg på som et kvalitetsstempel på det vi driver med. Bare se på nettbutikk-giganten Net-a-porter, som har magasinet The Edit. Det er ingen grunn til at det digitale skal ta helt over for det fysiske produktet.

Solid leveranse

Sempro har solid erfaring med magasinproduksjon gjennom sine høyt kvalifiserte redaktører og journalister fra ulike fagfelt, som sammen med deres designteam evner å gi kunden det de vil ha. Noe Buzzi synes å være enig i.
- Jeg er meget fornøyd med hvordan Sempro har løst oppgaven. EGER er nok ikke den enkleste kunden, vi har veldig sterke føringer for layout, innhold og ikke minst «look & feel». Sempro-teamet har imponert meg gjennom hele prosessen, fra ideer til det grafiske, fra kunnskapsnivået rundt mote og ned på artikkelnivå. Det er helt tydelig at Sempro-teamet brenner for oppgaven, og finner lekre og kreative løsninger for å skape den effekten vi er ute etter. Alltid innenfor gitt budsjett, forklarer Nina Buzzi.

Den løpende dialogen mellom Sempro som innholdsleverandør og kunden, i dette tilfellet EGER Karl Johan, er svært viktig for et optimalt resultat.
- Jeg opplever at vi har snakket «samme språk» gjennom hele prosessen. Sempro er svært gode til å jobbe selvstendig etter at vi har gitt føringer, noe som er uvurderlig i et presset tidsskjema, avslutter Buzzi.

«Det er ingen grunn til at det digitale skal ta helt over for det fysiske produktet.»

Nina Buzzi, direktør EGER.

quote-image1

quote-image2

KNUT CHRISTIAN MOENG