Nina Marie Askim

Reklamefilm ga 14% økning i strømbestillinger første halvår 2018

Gudbrandsdal Energi sin kruttønne av en reklamefilm har blitt sett av over to millioner unike brukere, bidratt til 14% økning i strømbestillinger og økt uhjulpen kjennskap med 21%. Finn ut hvordan vi la opp den digitale strategien for filmproduksjonen.

Nina Marie Askim

Om reklamefilmkonseptet

I reklamefilmen står skuespiller Cato Skimten Storengen i spissen for en mildt sagt utradisjonell rekruttering av potensielle Gudbrandsdal Energi-ansatte. Å være strømbransjens beste på kundeservice åtte år på rad krever sitt, og håpefulle kandidater må utstå litt av et hardkjør for å komme gjennom nåløyet. 

Dette var målene med GEs reklamefilm

Gudbrandsdal Energi ønsket et kreativt video/reklamefilm-konsept som viste at de setter kundeopplevelsen i sentrum, og at de er kåret til bransjens beste på kundeservice hele åtte år på rad. 

Her er målene vi skulle oppnå for kunden:

  • Øke antall strømbestillinger.
  • Ivareta utmerkelsen «bransjens beste på kundeservice». 
  • Øke merkevarekjennskapen.
  • Øke merkevarekunnskapen.

For å oppnå kundens mål har Sempro hatt fokus på blant annet:

reklamefilmprosjekt for Gudbrandsdal Energi

Disse annonseformatene har vi jobbet med

Reklamefilmen er regissert av Trond Fausa Aurvåg, og produsert av Tangrystan. Sempro har stått for idé- og konseptutvikling, digital strategi, innholdsmarkedsføring, merkevarebygging og performance marketing. Videoproduksjonen er ikke Sempros første reklamefilm, men definitivt den største video og reklamefilm-satsingen, for en kunde, så langt. 

Reklamefilm ga 14% økning i strømbestillinger første halvår 2018

Reklamefilmen og Videokonseptet og er først og fremst utviklet for digitale og mobile flater, med én hovedfilm og en mengde kortere snutter med varierende budskap tilpasset forskjellige målgrupper. Disse har blitt distribuert på ulike plattformer og i ulike formater: 

Reklamefilmprosjekt Gudbrandsdal Energi - Sempro

Chatbot for økt kundetilfredshet

I tråd med at Gudbrandsdal Energi ønsker å tilby best mulig kundeservice og beholde sin posisjon i markedet, har Sempros egen AI (Artificial Intelligence)-avdeling utviklet en chatbot for strømselskapet, som i dag besvarer over 1500 kundehenvendelser i måneden. 

Det har alltid vært viktig for Gudbrandsdal Energi å være tidlig ute med ny teknologi, og Sempro er allerede i gang med å utvikle en ny versjon av chatboten. 

Dette er resultatene av Gubrandsdal Energis reklamefilm

Den humoristiske vrien på hvordan man oppnår eksepsjonelt god kundeservice, i kombinasjon med relevant målretting av annonser, har gitt strømleverandøren en 14% økning i antall strømbestillinger i Q1-Q2 2018.

Kampanjen har generelt resultert i reduserte konverteringskostnader, i et marked hvor vi ser at tendensen er motsatt, og en rekordlav konverteringskost på Instagram. I kampanjeperioden kan vi vise til over to millioner unike seere av reklamefilmen i Norge, med en frekvens på 10-12.

Noen av resultatene så langt for brand Q1 og Q2 2018

  • Uhjulpen kjennskap: + 10%
  • Total kjennskap: 49%
  • Netto markedsandel: + 3%

Resultat brand Q3 2018

  • Uhjulpen kjennskap: + 21%
  • Total kjennskap: 60%
Kundeservice og reklamefilm for Gudbrandsdal Energi 2018 Sempro

Svært fornøyd med digital strategi, reklamefilm og chatbot

Gudbrandsdal Energi er svært fornøyde med resultatene så langt.
– Dette er det største filmprosjektet vi har lansert, og i prosessen har Sempro utfordret oss til å tenke annerledes enn tradisjonelle byråer, blant annet ved å ha fokus på digitalt først og tilpasse filmene etter hvem man skal nå, sier Thomas Gundersen i Gudbrandsdal Energi.

Vil du vite mer om hvordan Sempro kan hjelpe deg med merkevarebygging, videoproduksjon, performance marketing, kreative konsepter eller strategi i sosiale medier? Ta kontakt med oss her.

Les mer om reklamfilmkampanjen her (Kampanje.com)

Se flere referanser og caser fra våre kunder her