Sempro-Adrian har 86 milliarder nedlastede Snapchat-linser

Sempro

Sempro

Digitalbyrå

Sist oppdatert 04.09.2020
 •  ca. 3 minutter lesetid

Sempro-Adrian har 86 milliarder nedlastede Snapchat-linser

Adrian Lund, kreatør i Sempro, er en av 150 Official Lens Creators for Snapchat og står bak flere av verdens mest brukte Snapchat-filtre.

Snapchat som kanal har hatt en solid økning, og ligger per i dag på 2,4 millioner daglige brukere i Norge. Mye grunnet lekenhet og kreative muligheter som preger kanalen gjennom linser og filtre. En av verdens mest populære filterkunstnere er kreatør i Sempro og Official Lens Creator for Snapchat, Adrian Lund (23).

– Jeg begynte med Snapchat allerede da jeg var 15 år og bruker det fortsatt mye. Rundt regnet sender jeg vel 80-100 snaps om dagen, sier Adrian.
I 2018 begynte han også å lage egne Snapchat-linser.

– Jeg var ute etter å skape linser som var mest mulig lik den måten jeg redigerer bilder. Og uten at jeg var klar over det ble filtrene “Endless Summer”, “Midnight Sun” og “White Dust” favoritter blant verdens Snapchat-brukere.
Høsten 2018 lå jeg allerede på 20 millioner views, forteller han.

Se opptak av webinar om Snapchat for bedrifter fra 27. august med strategisk rådgiver i Sempro og Steffen Rabben fra Snapchat Norge

Stadig nye rekorder

I dag er de tre filtrene blant verdens mest brukte. Selv om Snapchat ikke går ut med rangeringer blant sine Official Lens Creators, har de bekreftet at vi snakker om topplasseringer for Adrians mest brukte linser.

– Nå har jeg vel rundt 41 milliarder views, eller nedlastinger, av mitt mest populære filter, Endless Summer. Det totale antallet views for filtrene jeg har laget for Snapchat, inkludert White Dust og Midnight Sun, har akkurat rundet 86 milliarder, forteller Adrian.

God match med Sempro

Adrian er bare én av Sempros unge og fremadstormede. Sammen med kollegaer innen animasjon, design, performance, tech, content, analyse og strategi ser unggutten ut til å funnet seg godt til rette.

– Sempro har så utrolig mange flinke folk som jeg kan lære veldig mye av. Jeg blir dratt inn i ulike kundeteam og får et vidt spekter av arbeidsoppgaver. Det gjør at jeg får en variert hverdag og masse ny kunnskap. Jeg har fått jobbet som fotograf, klipper, animatør og laget Snapchat linser. Det er også veldig gøy å få lage innhold for store og spennende kunder som folk faktisk ser, sier han.

Kastet rett ut i det

Adrian ble ansatt i Sempro rett før Norge gikk i lockdown i mars, men ble kjapt et fullverdig medlem av Sempros kreative avdeling.

– Ja, her var det bare å kaste seg på, fra hvert sitt hjemmekontor. Sammen med sine team har Adrian jobbet med store kunder som Pågen, Usbl, Egmont, Toyota og Synnøve Finden. Det er morsomt å se ham og de andre unge og sultne, og hvordan de bidrar med kreativitet, kunnskap og nye tanker. Kombinasjonen med de hos oss som har lengre fartstid gir en god symbiose, sier teamleder og kreativ leder i Sempro Oslo, Knut Christian Moeng.

Han ser mange muligheter for Sempros kunder og Snapchat som kanal.
– Jeg tenker at dette er en viktig kanal for mange av våre kunder. Med 2,4 millioner daglige brukere sier det seg selv. Og det at Snapchat er så sterke på den yngre målgruppen, gjør dem viktige for mange av merkevarene vi i Sempro jobber med. Så vår ansettelse av Adrian kunne vel ikke vært bedre timet, sier Moeng.