Slik bygde vi nye sulland.no

NINA ASKIM

Sulland hadde behov for én nettside som skulle presentere 27 avdelinger, 30 lokasjoner og 12 bilmerker. 


Se hvordan vi kom frem til en løsning som både løfter Sulland som nasjonal merkevare, og bevarer den lokale identiteten.

Utfordringen

Sulland Gruppen er et av Norges største bilkonsern, med 27 forhandlere fordelt over hele landet, fra Tromsø i nord til Fredrikstad i sør.

Konsernet hadde behov for én nettside som representerte samtlige forhandlere, bilmerker, bilskadesentre og verksteder.

Løsningen måtte ivareta følgende punkter:
• Samtlige lokale forhandlere.
• Sulland som konsern og nasjonal merkevare.
• 12 bilmerker, alle med ulike føringer for design og innhold.
• Gjøre det enkelt for markedsavdelingen å bytte ut kampanjeinnhold, både på nasjonalt og lokalt nivå.

Det essensielle spørsmålet ble: hvordan produsere en nettside som både løfter Sulland som nasjonal merkevare, og bevarer den lokale identiteten?

quote-image1

LØSNINGEN

Vi koblet på et team bestående av designer, webutviklere, prosjektleder og kommunikatør. Teamet begynte prosessen med å bli kjent med Sulland som konsern og merkevare, i tillegg til de lokale forhandlerne. 

Det var viktig å få på plass en logisk og brukervennlig struktur, som ville gjøre det lett å navigere på siden. Samtidig var det essensielt at det ble enkelt for Sulland å holde den kontinuerlig oppdatert med nytt kampanjeinnhold. 

Nettsidens oppbygging, struktur og visuelle uttrykk ble landet i samarbeid med Sulland. Deretter begynte jobben med å finne de beste tekniske løsningene, basert på kundens behov og fremtidige utvikling. 


Vi la opp til et produksjonsløp der vi tok for oss én utfordring av gangen, og løste den ved å følge disse trinnene steg for steg: 

1. Hva trenger kunden/hva er problemet?

2. Forslag til løsninger

3. Avstemme med kunde/kunden velger løsning

4. Produsere løsningen

5. Vurdere og justere



Denne fleksible arbeidsmetoden ga rom for hyppige avsjekker og testing underveis i prosjektet. En viktig faktor for å lykkes med denne måten å jobbe på, var at teamet vårt og Sulland hadde kontinuerlig dialog. Kunden fikk derfor tilgang til kommunikasjonsverktøyet Projectplace, som til enhver tid ga innsikt i prosjektets gang og status.

Ved at samarbeidet med Sullands markedsavdeling fungerte godt, ble det også enklere for oss å imøtekomme deres forventninger. Det muliggjorde en stor grad av fleksibilitet, og at vi sammen kunne komme frem til gode løsninger.

Vil du vite mer om hvordan vi jobber med våre nettsideprosjekter, og hva vi kan gjøre for din merkevare?  Ta kontakt!

Tekniske løsninger

‣ Laravel PHP Framework
‣ Bootstrap 4
‣ Fortrabbit
‣ Amazon S3
‣ VUE.js

Vi tar sikkerhet på alvor

Internett er fullt av automatiske bots som tråler alt de kommer over for å samle data. Google Bot er et eksempel på en slik bot, som indekserer nettsiden din for at innholdet ditt skal rangere i søk.

Dessverre finnes det også hackerbots som prøver alle muligheter for å legge igjen filer for spredning av alt fra reklame til virus. Disse er spesialiserte på kjente CMS
som Wordpress, Joomla! og Drupal. Utbredelsen av CMSet gjør det enklere og mer attraktivt desto større det er.

Vi i Sempro tar sikkerheten på alvor, og gjør en rekke grep for å sikre nettsiden og koden. Både mot bots, men også mot menneskelig svikt:
• Immutable server - det er ikke mulig å skrive til serveren. Det er kun databasen og en egen tjeneste for bilder og vedlegg som kan skrives til.
• Vi versjonerer kildekoden med Git - alle endringer vi gjør med koden blir tatt vare på.
• Innlogging gjøres med telefonnummer - passord gjenopprettes via SMS.
• Daglige backups av innholdet.

Google fremmer sikre sider

Helt siden 2014 har Google gitt sider som kjører krypterte overføringer av data bedre ranking i sin indeksering.
Du har kanskje lagt merke til at nettadressen til Sulland starter med https i stedet for http? Fra juli 2018 vil nettleseren Google Chrome merke nettsider som ikke er på https som “Ikke sikre”.

Google Chrome er den mest brukte nettleseren i verden, med over 50% bruksandel på verdensbasis. Derfor er det bare et tidsspørsmål før de andre nettleserne følger etter.

Sempro leverte sulland.no med krypterte overføringer, noe vi tilbyr for både eksisterende og nye nettsideproduksjoner.

Hva er https?

• Http er måten serveren og nettleseren kommuniserer sammen for å overføre informasjon.

• Http er en såkalt protokoll som spør og svarer. Du spør om å få se sulland.no, og sulland.no svarer med å vise deg nettsiden.

• Problemet med vanlig http er at informasjonen som sendes mellom deg og sulland.no ikke er kryptert og kan utnyttes, for eksempel via et åpent Wifi-nettverk.

• For å løse dette problemet bruker vi http sammen med SSL eller TLS
Identiteten til web-tjeneren bekreftes via en tredjepart som utsteder et sertifikat.

NINA ASKIM