Hevet nivået med ny digitalstrategi

KENNETH MADSØ

United Bakeries ønsket å inspirere sluttbrukere og samarbeidspartnere med fristende produkter og oppskrifter, i tillegg til å være synlige og å ta en ledende posisjon i markedet.


Merkevarene United Bakeries, Sigdal Bakeri og Isklar hadde en god tilstedeværelse på Facebook og Instagram, men slet litt med at de hele tiden måtte ty til konkurranser for å få engasjement.

Utfordringen

Selskapet hadde tidligere benyttet markedsføringsbudsjettet i mer tradisjonelle flater. Sosiale medier og andre digitale flater ble tatt i bruk med jevne mellomrom, men uten en overordnet strategi og med få ressurser.

United Bakeries ønsket at kvaliteten i produktene deres skulle speiles også i markedsføring og innhold. De ønsket mer fokus på å treffe målgruppen; det vil si de som faktisk kjøper produktene deres. Vi gikk inn og stilte spørsmål som “hvem ønsker du å inspirere og å være synlig for?” og “hvilke ressurser har dere for å opprettholde tilstedeværelsen?”.

Vi gikk inn og stilte spørsmål som “hvem ønsker du å inspirere og å være synlig for?” og “hvilke ressurser har dere for å opprettholde tilstedeværelsen?”.

quote-image1

LØSNINGEN

Løsningen ble å ta i bruk riktige formater og budsjetter på Facebook og Instagram samt tilstedeværelse på en “ny” plattform: YouTube. Bakevareprodusenten har selv kompetente markedsførings-ressurser, som sammen med videoproduksjonsselskap Domino Productions kunne skape mye av innholdet. Det ble for øvrig satset på internopplæring i bruken av de ulike flatene.

Vi målrettet innholdet mot områder og målgrupper som potensielt har muligheten til å kjøpe produkter fra United Bakeries, Sigdal Bakeri og Isklar. Dette resulterte i at vi raskt så at video fungerte best – både med tanke på å treffe målgruppen og å fremstille produktene på en delikat måte.

Flere ganger per måned lager United Bakeries oppskriftsvideoer med fokus på inspirerende matglede, enkelhet og lekre retter. Samme konsept blir gjort på deres andre merkevarer som Sigdal Bakeri og Isklar i forbindelse med kampanjer. Totalt har selskapet nå nærmere 9 000 abonnenter på YouTube, og de lager ofte eget innhold tilpasset de ulike plattformene. Innholdet distribueres til brede, men gode og nøye utvalgte målgrupper.

I dag, flere milliarder YouTube-visninger samt en mengde likes og hjerter senere, er United Bakeries blant de mest synlige merkevarene på nett i sin bransje i Norge. Sempro kjører også jevnlig kampanjer på Island, i Finland, Frankrike, Sverige, Danmark og i USA, i områder hvor produktene deres distribueres, med svært gode resultater på nett og i butikk.

KENNETH MADSØ