Kenneth Madsø

Hva er det viktigste innen digital markedsføring i 2019?

Hva er de viktigste komponentene i digital markedsføring i 2019? For våre 30 største kunder har det å finne den riktige strategien gitt en økning i bunnlinjen på 34%, og en omsetningsøkning på 76%, i snitt. En perfekt komponert digital strategi = oppskriften på suksess.

Kenneth Madsø

Visste du at rundt 50% av alle selskaper ikke har definert en digital markedsføringsstrategi? Og at langt på vei de fleste bedrifter bruker den største delen av sitt markedsføringsbudsjett på tradisjonelle flater?
Den statistikken er ganske oppsiktsvekkende, siden nettbaserte markedsføringsstrategier gir en betydelig høyere avkastning (ROI) enn tradisjonell markedsføring.
Hvis du ikke gjør noe digital markedsføring i dag, vil du sannsynligvis gå glipp av verdifulle leads, og ikke minst inntekter.
Vil du vite mer om hvilke elementer som bør være en del av din digitale markedsføringsstrategi? Les videre under bildet!

Digital strategi og markedsføring i 2019
Man kan hele tiden optimalisere sin digitale tilstedeværelse. Photo by John Schnobrich on Unsplash

Hva er de viktigste komponentene i digital markedsføring?

Vanligvis inkluderer digitale markedsføringsstrategier:
Søkemotoroptimalisering (SEO)
Betal-per-klikk-annonsering (PPC)
Utvikling av nettsider
Innholdsmarkedsføring
Markedsføring på Sosiale Medier
Nyhetsbrev og automasjon 
Og mye mer
(artikkel fortsetter under bildet)

SEO og digital markedsføring. 
Bilde av en MAC, på et hvit trebord med to hender som skriver. På venstre side en kopp med gul te. og ved siden av koppen en blomst.
Vi har journalister som er eksperter på SEO copywriting og gode SEO analytikere. Photo by rawpixel on Unsplash

Søkemotoroptimalisering (SEO)

SEO er grunnlaget til vellykket digital markedsføring på nett, for de aller fleste bedrifter. Søkemotoroptimalisering (SEO) refererer til en rekke strategier designet for å øke rangeringene dine i nettbaserte søkeresultater.
Hvorfor vil du oppnå topprangeringer?
Svimlende 75 prosent av mennesker som søker, blar ikke lenger enn første siden av søkeresultatene. Du kan ha den best designede nettsiden i verden, men hvis den ikke dukker opp på Googles første side, vil de fleste aldri finne artikkelen eller produktet ditt, uten at du må betale dyrt for det.
Når nettstedet ditt står øverst i søkemotorens resultatsider (SERPer), vil mer relevante kunder finne og kontakte deg, når de søker etter produkter eller tjenester relatert til virksomheten din. Med andre ord, høyere søkerangeringer oversettes til flere leads, telefonsamtaler og inntekter for din bedrift.

Hvordan rangerer du høyere i Google?

Hvordan rangerer du i søkeresultatene? Du kan bruke mange SEO strategier, inkludert:
Lag kvalitetsinnhold som svarer på søkernes spørsmål (deres hensikt med søket).
Renskriv nettstedets kode og forbedre lasting av siden (Page speed).
Få hjelp med nettstedets design og navigering for å forbedre brukeropplevelsen (UX).
Få backlinks fra anerkjente nettsteder.
Vi har skrevet en artikkel om hvordan du bedrer din SEO.

Det er viktig å huske at SEO er en langsiktig strategi, så forvent ikke å se resultater over natten. Avhengig av hvor konkurranseutsatt din bransje er, vil det kunne ta litt tid før endringene gir større resultater, men de kommer. Mens SEO krever regelmessig vedlikehold for å opprettholde topprangeringer, er resultatene vel verdt investeringen for bedriften din. Det er også en av strategiene som normalt øker sin verdi over tid.

PPC-annonsering (Pay Per Click) – Google ads

PPC og i all hovedsak Google ads (tidligere Google Adwords) er en utmerket strategi for å opprettholde en tilstedeværelse i søkeresultatene, samtidig som du jobber med å øke din organiske rangering med SEO.
Hvis du ønsker å øke rankingen din raskt, kan PPC begynne å kjøre drive relevante leads til nettstedet ditt, umiddelbart når annonsene dine går live – og det er et rimelig alternativ for bedrifter i de fleste bransjer.
Noe av det beste med PPC-annonsering? Du betaler bare når folk klikker på annonsene dine. Dette betyr at du ikke kaster bort penger ved å prøve å nå folk som ikke er interessert i dine produkter eller tjenester.
I tillegg tilbyr PPC avanserte målrettingsalternativer som lar deg finjustere annonser mot din målgruppe.
Med PPC kan du målrette mot folk basert på demografi, plassering og til og med typen enhet de bruker.
Disse målrettingsalternativene, kombinert med PPCs budsjettvennlighet, gjør PPC til en verdifull del av en vellykket digital markedsføringstrategi.

(artikkel fortsetter under bildet)

web design og brukeropplevelse. Et bilde av en åpen mac med kode på, på en kontorpult.
Å jobbe med en optimalisert kode kan være like viktig som et fancy design.
Photo by Clément H on Unsplash

Web design og brukeropplevelse

Normalt vil de tiltak og plattformer du velger i din digitale markedsføring lede forbruker og leads til nettstedet ditt – og du vil at nettstedet ditt skal gi et positivt inntrykk på potensielle kunder. Nær 95 prosent av en persons førsteinntrykk er knyttet til designet av nettsiden din, og med designet så mener vi utseende OG ikke minst en god brukeropplevelse. Det er en avgjørende faktor i din online markedsføringsplan.
Hvis nettstedet ditt ser ut som det er rett ut fra 90-tallet eller bruker evigheter på å laste, vil det sannsynligvis gi besøkende lyst til å forlate nettstedet ditt raskt. Like irriterende kan det være med et så fancy design, at man ikke klarer å finne frem til det man skal.
For å holde folk interessert og engasjert på nettstedet ditt, må du implementere et tilpasset design som gjenspeiler merkevaren din og gjør det enkelt for folk å finne den informasjonen de trenger.
I tillegg til å sikre at siden din laster raskest mulig, ønsker du også å effektivisere navigasjon, for å forbedre brukeropplevelsen og gjøre det lettere for potensielle nye kunder å kontakte deg.

Skal vi i Sempro hjelpe deg med nettsiden?

Ikke fornøyd med ditt nåværende nettsted? Da hjelper vi i Sempro deg gjerne.
Våre web design og utviklingsteam er spesialister på å skape nettsteder som gir resultater for våre kunder. Alle våre design er selvsagt responsive, slik at nettstedet ditt ser bra ut og fungerer bra – uansett hvilken enhet noen bruker for å få tilgang til den. Du kan lese mer om hvorfor Sempro bør hjelpe deg med din neste nettside her.
Vi ser også på om det er nødvendig å bygge en ny side, i forkant, og tar svært gjerne en SEO analyse av din eksisterende nettside.
En Seo-analyse hos oss inneholder:

1.Innholdsanalyse
Hvordan fungerer innholdet på nettstedet med tanke på rangering i Google?
Sjekk av status i dag!

2. Søkeordsanalyse
Hva kan/bør/skal vi skape synlighet for?
Fremtid!

3. Teknisk analyse
Hvordan fungerer nettsted ut i fra et teknisk søk perspektiv?
Status!

Kontakt oss via kontakt i menyen eller via chat.
(artikkel fortsetter under bildet)

Bilde av en halvåpnet Mac. Lys fra Mac skinner mot tastaturet
Godt innhold, med et mål er en viktig komponent for å rangere i Google.
Photo by Hugo Barbosa on Unsplash

Innholdsmarkedføring

Innholds markedsføring og digital markedsføring, går hånd i hånd. For å øke søkerangeringen din og hjelpe potensielle kunder til å lære mer om virksomheten din, må du inkludere innhold i din digitale markedsføringsstrategi. Hvis du ønsker flere leads og høyere inntekter, er innholdsmarkedsføring en god strategi,. Normalt vil godt innhold, tracking på siden og gode kontaktskjema, i tillegg en godt designet brukeropplevelse gi langt større avkastning enn tradisjonell markedsføring.

Kvalitetsinnhold er en viktig del av innholdsmarkedsføringen. Kvalitetsinnhold lar deg målrette søkeord relatert til virksomheten din og svare på potensielle kunders spørsmål, noe som igjen hjelper deg med å oppnå høyere rangeringer.

Når du lager innhold, er det viktig å tenke på kvalitet og dybde. Svarer innholdet ditt effektivt på søkers spørsmål, eller forlater det dem med ubesvarte spørsmål? Inkluderer du tydelige «call to action» (CTAer) som oppfordrer lesere å ta det neste steget. Det være seg å lese mer om deg og din bedrifte, eller oppfordre til å ta kontakt.

Å tenke gjennom disse spørsmålene, vil hjelpe deg med å lage innhold som ikke bare står øverst på søkeresultatene, men gir også besøkende informasjonen de trenger for å ta de neste stegene i ditt firmas retning. Her vil også SEO-analysen over kunne gi gode indikasjoner på hva du bør skrive om, da vi tar utgangspunkt i hva forbrukere stiller av spørsmål til Google.
(artikkel fortsetter under bildet)

Bilde av en mac på en pult, Med en artikkel om Facebook ads åpnet. ved siden av står et glass og en datamus.
Facebook og andre sosiale medier lar deg annonsere segmentert mot potensielle kunder og ha en dialog.
Photo by Will Francis on Unsplash

Sosiale medier som en del av strategien

«Alle» bruker sosiale medier, noe som gjør det til en verdifull digital markedsføringskomponent. Facebook, Instagram, Snapchat og LinkedIn er noen av de største plattformene for annonsører og steder å markedsføre din bedrift mot massene.
På sosiale medier kan du møte nåværende og potensielle kunder – og utvikle relasjoner med dem på ulike nivå. Hvis de har spørsmål om dine produkter og tjenester, kan de kontakte deg og spørre deg direkte på sosiale medier, via kommentarfelt, innbokser og gjennom anmeldelser.

Lær av sosiale medier

I tillegg kan man via sosiale medier oppdage viktige trender og innsikt i forbrukernes tanker og meninger relatert til din merkevare, industri, produkter, tjenester og til og med konkurrenter.

Du kan bruke denne informasjonen til å forbedre andre strategier. Hvis du for eksempel mottar mange spørsmål eller legger merke til hyppige samtaler om hvordan et bestemt produkt fungerer, kan du opprette innhold på nettstedet ditt (kanskje til og med en video) for å søke å løse problemet, eller tilføre verdi.

De fleste sosiale plattformer lar deg også kjøre betalte annonser for å målrette mot og nå de personene du ønsker å nå. Her er Facebook og Instagram i en særklasse. Du kan segmentere mot nær sagt de fleste interesser, demografier og adferd på nett og offline. Sosiale medier er også et svært verdifullt kundeserviceverktøy. Kundeservice bør være en svært viktig del av digital markedsføring, for alle bedrifter, da det ofte er en rimeligere og mindre ressurskrevende plattform en mer tradisjonelle kanaler.

Facebook og Instagram som en kundeservicekanal.

Flere og flere går til Facebook og Instagram for kundeservice, enten det er for å stille en bedrift et spørsmål eller gi dine tilbakemeldinger om et produkt eller en tjeneste. Utnytt din tilstedeværelse på plattformene ved å svare på sosiale medier kommentarer i tide, og på en måte som gjør at dine følgere føler seg sett og verdsatt. Til slutt vil dette hjelpe deg med å opprette tillit med publikum og oppfordre dem til å bli lojale kunder.
Flere av plattformene lar deg også automatisere en del av kundeservicen og kan derfor bidra til å ta i mot spørsmål med relativt små ressurser. Dette er med på å gi forbruker en bedre brukeropplevelse. De kan ta kontakt på sine vilkår.

Vi i Sempro har lang erfaring med digital markedsføring og sosiale medier. Vi er kåret til Norges beste Sosiale Medier Byrå. Vi har også utviklet automatiserte assistenter for kundeservice basert på AI.
(artikkel fortsetter under bildet)

Bilde av en Mac, en mac book og en mac mus på en pult, med bilder av diverse.
Jobb smartere med automtisering av en del av markedsføringen din. Feks med Nyhetsbrev. Dette er en svært viktig del av en digital markedsføringsstrategi.
Photo by Domenico Loia on Unsplash

E-post markedsføring/ Nyhetsbrev

En annen komponent til digital markedsføring er e-postmarkedsføring.
Siden folk velger å gi fra seg e-postadressen sin til deg, vet du at de er interessert i produktene og tjenestene du tilbyr.
En god leadsstrategi, via e-postmarkedsføring og nyhetsbrev, lar deg ha kontakt med potensielle kunder og sende tilpasset informasjon om produkter eller tjenester, som interesserer dem.
Ved å bruke segmentering kan du tilpasse e-postene dine basert på abonnentens behov og interesser, og levere innhold som resonnerer med dem.
Er du bekymret for å lage, sende og overvåke engasjerende e-poster? Sempro tilbyr å sette opp gode løsninger for deg. Og noe av det beste med det?
Man kan i stor grad automatisere e-poststrategien sin til kunder, når de abonnerer, etter at de har kjøpt, eller når de utfører en bestemt handling på nettstedet ditt. Dette er en fin måte å gjøre markedsføringsarbeidet ditt smartere og tillate deg å fokusere på å drive virksomheten din.

Bonus: Markedsanalyse

I tillegg til de viktigste elementene innen digital markedsføring, som er oppført ovenfor, bør analyse og tracking være en viktig del av din digitale markedsføringsstrategi. For å fortsette å få flere leads og inntekter, ønsker man å overvåke viktige deler strategien som er knyttet til kampanjene dine, kontinuerlig. Å holde øye med viktige mål-indikatorer eller Key Performance Indicators (KPIer), som konverteringsfrekvens, kostnad per lead, lesetid og mye mer, er viktig for å hjelpe deg med å forbedre kampanjene dine, og nå enda flere kunder. Med andre ord vil overvåking og analyse holde markedsføringsprisene lave og lønnsomheten høy.
Våre digitale markedsføringstjenester inkluderer analyse og rapportering som hjelper deg med å oppnå best mulig resultat.
Vi kunne skrevet om mye mer som også er viktig; dynamiske bannere, programmatisk, video, men har du ikke elementene over på plass, så bør du vurderer å starte med basisen i digital markedsføring, og punktene over.

Sempro er et prisvinnende digitalbyrå med fokus på å nå forretningsmålene til våre kunder.

I Sempro tilbyr vi omfattende løsninger innen digital markedsføring og digitale strategier som passer din bedrifts behov og budsjett. Våre tjenester inkluderer:
SEO
Google ads (PPC)
Web design og utvikling
Innholdsmarkedsføring
Markedsføring i sosiale medier
E-post markedsføring, nyhetsbrev og automasjon
Og mye mer du kan lese om her

Sempros 30 største kunder har økt sin bunnlinje med 34% i snitt og sin omsetning med 76%, siden de ble kunde av oss. Kom i gang i dag! Start med listen over. Har du flere utfordringer så kan vi selvsagt hjelpe deg med det også.
Kontakt oss via vårt kontaktskjema, på chat, eller ring oss på 698 77 177. Vi har kontorer i Moss, Oslo og Lillehammer. Våre strateger og rådgivere vil gjerne snakke med deg om hvordan du kan få flere leads og øke inntektene med digital markedsføring!