Endret fokus - Google ads økte omsetningen med 133% 

Kenneth Madsø

Da en av de største aktørene i flisebransjen; Flisekompaniet, utfordret oss til å øke omsetningen til nettbutikken fra Google ads (tidligere Google Adwords), organisk (SEO) og Sosiale medier (SoMe), i en bransje med svært hard konkurranse, klarte vi ikke å si nei!

Utfordringen

Hvordan skape vekst på allerede svært gode resultater, med stadig økende konkurranse på nett? Hvordan ivareta den gode kundeopplevelse online og offline, samtidig som man dreier fokus til en mer konverteringsoptimalisert strategi? 

I en bransje med svært sterk konkurranse i Googles søkeresultat (SERP), og “tøffe budrunder” i Google ads på viktige nøkkelord ville vi se på hvordan vi kan bruke Google ads, SEO og sosiale medier i kombinasjon, for å øke trafikk til fysisk og online butikk.

Les hva som er forskjellen på SEO og SEM her
Trenger du hjelp med din annonsering? Kontakt Sempro her

Konkret mål for Google ads, SEO og SoMe

Øke omsetning i nettbutikk fra Google Ads, organisk og SoMe med minst 40% de neste 4 måneder, uten tilsvarende økning i budsjett. Hva kan man få til om man «setter alle kluter til»?

Se resultatene under bildet.

Resultater

Resultatene lot ikke vente på seg, og vi kunne presentere sterke resultater for kunden:

  • Økt omsetning totalt, for nettbutikken, siste 4 måneder av 2019 (mai-august).
  • Google ads omsetning endte opp 133% (trafikken opp med 80%).
  • Google organisk omsetning opp 58% (trafikk opp 61%).
  • SoMe omsetning opp 71% (trafikk opp 5%).

Med disse resultatene skulle man nesten tro at antall som går fysisk til butikk og handler ville gått ned, men økning i antall Store visits målt via Google, i samme periode, viser en økning på 56%.

Les videre for å se hvordan vi i Sempro skapte resultatene.

Hvordan vi skapte resultatene

I planleggingen av kampanjene for 2019 var det tydelig for vårt dedikerte Flisekompaniet-team, at vi først burde sørge for at de som var lengst nede i kjøpstrakten faktisk konverterte til salg på nettsiden, i større grad enn i dag.

Kontoen var allerede svært godt drevet, men man kan alltid finne elementer å «tweake» eller gjøre enda bedre. I tillegg er innovasjonstakten til Google og Facebook svært høy, slik at vi kunne utnytte nye løsninger og ny innsikt.



Intensjonen bak hvert søk, er noe vi har hatt fokus på, og ønsket å implementere i størst mulig grad. Både i våre oppsett av annonsekampanjer, og tiltak rundt produksjon av materiell.

 I tett samarbeid med Google har vi gjort følgende endringer på kontoen:

  • Total gjennomgang og omstrukturering av konto
  • Strategiske endringer av budsjetter mellom de ulike annonseproduktene i Google Ads.
  • «Smart-kampanjer» 
  • Økt fokus på egen data og Googles data
  • Innhold som samspiller med algoritmene i søk. Og svarer på potensielle kunders faktiske søken, SoMe som støtte-funksjon/kryss-kanal. 
  • Konvertering vs tidsoptimalisering 
  • SEO og organiske endringer i samspill med SEM
  • Relevant kontekstuell, dynamisk remarketing
  • Riktig og relevant innhold på SoMe/YouTube, for potensielle kunder

Landingssidene har av Flisekompaniet blitt lagt opp kundevennlig med «shop the look», hvor man enkelt kan kjøpe produktene man leser om.

For eksempel se: https://www.flisekompaniet.no/tips-og-inspirasjon/herlig-harmoni/

I tett samarbeid med Google var Flisekompaniet en av de første kundene i Norge som testet deres nye AI-baserte produkt «Smart Shopping» og en gang i tiden Store Visits. Med svært gode resultater

Vi har også hentet innsikt fra AI-resultatene hos Google for å se hvilke budskap vi skal prioritere i andre kanaler som SOME og Display.


Samspillet mellom betalt og organisk søk gir også dobbelt effekt ved at den ikke-betalte (organiske) trafikken øker med 74,5% og omsetningen fra denne trafikken vokser med 58% fra samme periode i 2018.

Sosiale kanaler øker i samme periode omsetning i nettbutikken med nær 71%. Her har trafikken vært svært god tidligere, men ofte med mer merkevarefokus enn konvertering. Ved å kombinere merkevare og konvertering på en god måte, er både trafikk økt noe, og omsetning økt voldsomt.

Dette viser det gode samspillet mellom aktiviteter som øker ROAS (Retur On Ad Spend), for Flisekompaniet, både online og offline.

Møt Flisekompaniet

Flisekompaniet er en landsdekkende kjede som tilbyr et bredt utvalg av varer og oppussingsprodukter til både inne- og uteområder. Flisekompaniet har 33 utsalgssteder fra Alta i Nord til Stavanger på Sør- Vestlandet. Vi i Sempro har hatt gleden av å jobbe med Flisekompaniet og deres digitale strategi, performance og annonsering på nett, over flere år.

I deres bransje møter de flere tunge konkurrenter med store ressurser til markedsføring. I tillegg jobber de med produkter som de fleste kunder ønsker å se på nært hold, og ofte ta og føle på.

Inspirasjon for veien videre

Vi i Sempro mener dette illustrerer viktigheten av å hele tiden optimalisere og prøve ut nye strategier. Like viktig er det å fokusere på å levere på intensjonen bak søk, og ta dette ut når man lager innhold og materiell.

Med riktig fokus og riktig bruk av Google og Facebooks målrettningsmuligheter og automasjon, kan man fortsatt skape særdeles god vekst.

Sempro er et av Norges ledende digitalbyråer.

Vi er kåret til Norges beste sosiale medier byrå og er Google Premier Partner. Vi er ca 50 digitale eksperter og utviklere som har fokus på å skape reelle resultater online og offline, for våre kunder, via digitale hjelpemidler. Ønsker du å forbedre resultatene? Ta kontakt med oss, så tar vi kontakt for en uformell samtale og ser på mulighetene, sammen!  

Kenneth Madsø